אם מקשיבים היטב למילים של ילדים בגיל הרך, מגלים שאוצר המילים שלהם הוא לא תמים כמו שהיינו מקווים. השיחות שלהם מתובלות בביטויים תוקפניים. חלקם הם קללות פשוטות של מבוגרים. אחרים, כמו "טיפש מטומטם", ייחודיים לילדים קטנים.

ילדים לומדים את המשמעויות של המילים מן ההקשר בו משתמשים בהן. זו הסיבה בגללה פעוט עשוי לבקש "חלב" כשהוא רוצה שתייה אחרת. עבורו, "חלב" היא פשוט המילה המקושרת לשתייה. הוא הסיק את משמעות המילה ממה שקורה כשהוא אומר אותה.

כלים להשגת תשומת לב

הילד שלכם מבין את כוחן של המילים – במיוחד מילים מסוימות – גם אם הוא לא מבין את משמעותן המדויקת.

ד"ר טימותי ב. ג'יי, פרופסור לפסיכולוגיה במכללת נורת' אדמס שבמסצ'וסטס, עוסק בחקר דפוסי אמירת הקללות וצורות אחרות של שפה תוקפנית בקרב ילדים. הוא מצא שגם כאן, כמו בתחומים אחרים של התפתחות שפתית, הבנות מובילות. בממוצע, ילדות בנות שלוש וארבע מכירות 23 ביטויים תוקפניים וקללות, לעומת 17 בלבד עבור הבנים.

חשוב להבין לא רק למה ילדים מדברים כך, אלא גם איך פעמים רבות הפירושים שלהם למילים אלו שונים משלנו.

מילים קשות, רגשות חזקים

ילדה בת שלוש עשויה לדבר ב"שפת פיפי-קקי" כדי להקניט חבר למשחק. היא לא מתכוונת לכך מילולית, כמובן. זוהי רק הדרך שלה לחוש בעלות על הגמילה מהחיתולים שהצליחה או אפילו להתמודד עם הקושי הנוכחי בגמילה. אלו שנים מלאות ברגשות עוצמתיים. אחד האתגרים איתם מתמודדים ילדי הגיל הרך הוא ללמוד לשלוט טוב יותר על רגשותיהם. כשילד מכנה מישהו אחר בכינוי שכזה, הוא יכול לשדר שהוא לא מפחד. גם פה, השפה של הילד מהווה שיקוף של הבעיות ההתפתחותיות המרכזיות בחייו.

זה בכל מקום

מאוד לא סביר שתצליחו להגן על ילדיכם מלשמוע מלים גסות. מילים גסות נאמרות סביבם במעון, בגן השעשועים ובטלוויזיה, אפילו אם בבית לא אומרים אותן אף פעם. האתגר האמיתי הוא לעזור לילדים ללמוד מתי מקובל חברתית להשתמש בשפה מסוג זה, ולהשיג את הכישורים המילוליים הדרושים כדי לבטא עצמם בצורה יעילה יותר, בלי להזדקק למילים גסות.

טיפים שימושיים

דברים שאפשר לעשות בעניין:

  • להתעלם מהם רוב הזמן, ילדים קטנים שמקללים או אומרים מילים גסות שוב ושוב, עושים זאת הודות לתשומת הלב המוגברת שהם מקבלים כתוצאה מכך. התעלמות מהתנהגות זו לרוב גורמת להם לעבור למשהו אחר. זה פשוט כבר לא כיף כשהמבוגרים לא עושים מזה עניין.

  • להציע חלופה למדו את ילדיכם ביטויים חלופיים ("אוף!"). להציע לילד התנהגות אחרת, אך מספקת באותה מידה, זה הרבה יותר יעיל מלהגיד לו פשוט לא לעשות משהו. כשאתם מציעים לילד שלכם ביטויים חלופיים, זה משדר לו שאתם מודעים לרגשותיו החזקים ומאפשרים לו לבטא את הרגשות הללו בצורה מקובלת יותר.

  • "לנקות" את השפה שלכם ילדיכם מקבלים מכם רמזים לגבי השפה הנאותה במצבים שונים. אי אפשר לצפות מפעוט שמעודדים אותו ללמוד מילים חדשות ולבטא את עצמו בבהירות, לא להשתמש בביטויים עמוסי-הרגש שהוא שומע מכם.

חשוב לא רק להבין מדוע ילדים משתמשים במילים ‘רעות' בשנים הראשונות להתפתחותם, אלא גם מה הפרשנות שהם נותנים למילים אלו.