כשאנשים חושבים על יחסים בין אחים, המילה הראשונה שקופצת לראש פעמים רבות היא "יריבות". למען האמת, תפיסה זו אינה שגויה מיסודה. אחים עשויים להתחרות על תשומת הלב של הוריהם.

כהורה, אפשר ליצור אווירה שתטפח יחסים אוהבים, תומכים ועם שיתוף פעולה במקום יחסים תחרותיים. להלן דרכים להכין את ילדכם להגעתו של אח או אחות קטנים חדשים.

ספרו לילדכם לפני שמספרים לשכנים

עדיף שילדכם ישמע את החדשות על הגעתו של התינוק החדש מכם ולא ממישהו אחר. מומלץ לתזמן את שיחתכם כך, שתתרחש מעט לפני שאתם מספרים לחבריכם. בצורה כזאת, ילדכם לא יגלה את החדשות בטעות לפני שאתם מוכנים לכך.

ליהנות מה"ילד הגדול" שלכם

גם אם אינכם מצפים לילד נוסף, עדיין חשוב להוקיר את האופנים בהם ילדכם הבכור גדל. המעבר מבקבוק למזון מוצק, מחיתולים לתחתונים, – כל המאורעות החשובים הללו מוכיחים שילדכם גדל. כשילדים גדלים, חשוב להראות להם כמה אתם גאים שהם הופכים ל"ילדים גדולים". הדבר יכול להכין אותם לראות עצמם כ"אחים גדולים".

לתזמן את המעברים

במקרים מסוימים, כדאי לרווח את המעברים של הילדים. לדוגמה, לא כדאי להעביר את הילדה הגדולה יותר לחדר שינה חדש, ואת התינוק לחדר ה"ישן" באותו הזמן, כדי שהבכורה לא תרגיש שמחליפים אותה. אם התזמון מתאים, זו הזדמנות מעולה להראות את גאוותכם בגדילתם של שני הילדים.

לתת להם לעזור

כפי שאתם כבר יודעים, תינוקות דורשים עבודה ותשומת לב רבות ויש דרכים רבות בהן האח או האחות הגדולים יכולים לעזור. האח הבכור יכול לדבר אל התינוק או לשיר אליו, לעזור עם הבקבוקים או בעת החלפת החיתול וכן הלאה. כשמוצאים דרכים לאפשר לבכור לעזור, משדרים לו מספר מסרים חשובים: שבוטחים בו, שהוא יכול ליטול תפקיד פעיל, שלהיות אח גדול מורכב גם מטיפול באח הקטן ושכולכם בעסק הזה ביחד.

להרגיע אותם

דאגה נפוצה בקרב בכורים רבים היא שהתינוק החדש יחליף את מקומם בליבכם. מפעם לפעם (הן לפני לידת התינוק החדש והן לאחריה), אמרו לבכור (והראו לו) שתמיד תאהבו אותו בדיוק באותה המידה.

ליצור את האווירה הנכונה עבור מבוגרים אחרים

בנוסף להרגעת הילד הבכור, יש להיזהר שמבוגרים אחרים בעלי כוונות טובות לא יחבלו בטעות במאמציכם. אל תעודדו הערות או בדיחות הרומזות שהתינוק החדש יחליף את הבכור באופן כלשהו, או שאתם תהיו עסוקים מדי מכדי להפגין כלפיו אהבה ותשומת לב.