הכל הלך כל כך חלק בתהליך הגמילה מהחיתולים, אך לפתע הילד שלכם נתקע? או גרוע מזה, נסוג לאחור. לא לדאוג. נורמאלי לחלוטין שילדים ייקחו את הזמן שלהם או שייחוו נסיגות. התפקיד שלכם הוא לקבל אותם ולתמוך בהם, בכל שלב בהתקדמותם בתהליך.

עם זאת, אפשר לעודד את ילדכם להתקדם בעזרת תמריצים מהנים. להלן דרכים להניע אותו מבלי ללחוץ.

אמנות החיזוקים

חיזוקים יכולים להיות בעלי עוצמה כשמשתמשים בהם בצורה נכונה. אך כשמשתמשים בהם לא נכון, הם יכולים לחזור אליכם כבומרנג ולהסיט את הדגש לחלוטין מהגמילה לחיתולים אל קבלת הפרס. יש לעקוב אחר ההנחיות הבאות כדי לשמור על תקינות התהליך

  • יש להתחיל עם חיזוקים לא חומריים. חיבתכם ושבחייכם הם הפרסים הנחשקים מכל. שבחו את ילדכם או חבקו אותו בכל פעם שהוא מנסה לבצע שלב, כמו להגיד לכם מתי הוא נותן שתן, אפילו אם זה בחיתול. אפשר גם לחגוג הצלחות קטנות (כמו לשבת על הסיר, אפילו אם לא יוצא שום דבר) על ידי שיחת טלפון למישהו קרוב. יש הורים שממציאים שיר או ריקוד מיוחדים לביצוע בכל פעם שהילד "מבצע". עם זאת, יש להימנע מהגזמה; לא כדאי להפוך את התהליך לחשוב מדי או להלחיץ את ילדכם יתר על מידה. 

  • חיזוקים חומריים צריכים להיות קטנים. אפשר לנסות לתת לילד פינוק קטן בכל פעם שהוא עומד ביעד. לכו ביחד לחנות וקנו פרסים קטנים מדבקות, צעצוע קטן, טושים. שימו אותם במקום שמחוץ להישג ידו אך בטווח ראייתו, כך שילדכם יוכל לראות את הפרס כשהוא משתמש בסיר. יש לתת את הפרס רק כשהוא ממש עומד ביעד; אחרת יגמרו לכם המתנות תוך כמה שעות!

  • אל תקנו פריטים גדולים ויקרים. פיתוי הילד עם מתנות ענקיות מסיט את מוקד העניין מרכישת כישורים חדשים והופך את המתנה לעיקר. זה גם גורם לו לצפות למשהו ענק בכל פעם שהוא עושה משהו שאמור להיות טבעי. הילד צריך להשתמש בשירותים כי יש לו ביטחון ושליטה בגופו, לא בגלל שזה מבטיח לו צעצוע חדש.

  • אל תציעו לו פינוקים אכילים - שוקולד, גלידה, חטיף מלוח - הם יכולים להיות יעילים בטווח הקרוב, אך מומחים מזהירים מפני שימוש באוכל כחיזוק. לא תרצו שילדכם יתחיל לחשוב על מאכלים מסוימים (למשל, מתוקים) כמשהו שהוא מקבל כשהוא מרצה אתכם או עושה משהו "טוב". ילדים בגיל הזה כבר תובעים בעלות על מה שנכנס לגוף שלהם וגם על מה שיוצא. עדיף לגשת לענייני האוכל בנפרד במקום להכניס אותם לזירת הגמילה מחיתולים. 

  • על החיזוקים להיות מיידיים. הסבירות שתחזקו את ההתנהגות הרצויה אצל ילדכם גבוהה יותר אם תתנו לו את החיזוק מיד. לרוב הילדים הקטנים חסרה יכולת ההתבוננות, המאפשרת לקשר בין החיזוק ובין ההתנהגות, אם החיזוק מגיע שעות לאחר שעמדו ביעד. ככל שהילד קטן יותר, כך על החיזוק להגיע באופן מיידי יותר. 

אביזרים מסייעים לשירותים

יש דרכים יעילות אחרות להניע את ילדכם, חוץ מפרסים.

נסו את השיטות הבאות שנבדקו על ידי הורים

  • הפכו את הסיר למושב הכי טוב בבית. אם רוצים שהילד יבלה יותר זמן בשירותים, כדאי שזה יהיה מקום מהנה ונוח לבלות בו. לכו ביחד לקנות סיר חדש, למשל סיר בצבע האהוב עליו או בצורה נחמדה בצורת חיה או מכונית, למשל, או שתקשטו את הסיר שכבר יש לכם במדבקות צבעוניות. אפשר אפילו לכתוב את שמו של ילדכם על האסלה בטוש בלתי מחיק. אפשר גם לאחסן כמה ספרים מיוחדים ליד הסיר שלו כדי לעודד אותו להישאר זמן רב יותר.

  • צבע מהמם טפטפו כמה טיפות של צבע מאכל כחול באסלה או בסיר. הראו לילדכם איך הוספת צבע צהוב הצבע של השתן שלו הופך את הכחול לירוק. ברגע שילדכם יראה את השינוי בצבע, ייתכן שהוא יהיה להוט להצליח לשנות את הצבע לגמרי בעצמו.

  • השתמשו בחבר לשירותים. הרבה יותר כיף ללכת לשירותים עם חבר, כמו בובת חיה אהובה או בובת תינוק שעושה פיפי. עודדו את ילדכם להראות לחבר לשירותים איך להשתמש באסלה לאחר שילמד את החבר איך להשלים את המשימה, ייתכן שירצה ללכת בעקבותיו. 

  • הפכו את הקליעה למטרה לכיף חיים. כדי לפתות את בנכם ללמוד איך לתת שתן בעמידה (ולהעלות את הסיכויים שהוא יכוון לתוך האסלה), הפכו את זה למשחק זרקו דגני בוקר עגולים לאסלה שיהוו מטרה בשבילו. אפשר גם להשתמש במטרות מנייר. צרו מטרות משלכם בעזרת נייר טואלט צבעוני, או שתקנו מטרות מיוחדות הניתנות להדחה בצורות שונות.

ביגוד תחתון ועליון

  • רכשו תחתונים מיוחדים ל"ילדים גדולים". המעבר מחיתולים לתחתונים הוא אמצעי מלהיב לגרום לילדכם להרגיש "גדול". גם אם הוא עדיין לא ממש מוכן לתחתונים של "ילדים גדולים", חוויית הקניה עשויה להוות צעד בכיוון הנכון. כשהוא ילבש את זוג התחתונים האהוב עליו, ייתכן שתהיה לו יותר מוטיבציה לשמור עליהם נקיים. (יש לקנות כמה זוגות תחתונים מכיוון שבטוח יהיו "תאונות").

  • הלבישו את ילדכם בביגוד הניתן להורדה במהירות. אם ילדכם יצטרך להתעסק עם יותר מדי תיקתקים, רוכסנים או כפתורים כדי להשתמש בסיר, הוא עלול להתייאש מהתהליך. אולי תנסו להפוך את המלתחה של ילדכם לפשוטה יותר? מכנסי טרנינג או מכנסים אחרים עם גומי במותניים יהיו יעילים. בחודשים החמים, אפשר אפילו לתת לו להתרוצץ בלי בגדים. כל מה שיהיה עליו לעשות הוא למצוא את הסיר ולשבת!

אם ניסיתם הכל והמצב לא משתנה, ילדכם אומר לכם בזאת שהוא אינו מוכן עדיין. במקרה כזה, הדבר הנכון ביותר הוא לסגת ולחכות עד שהוא יהיה מוכן גופנית ונפשית להתקדם. הסבלנות שלכם והמוכנות שלו הן השילוב המושלם.