הורים אמנם חושבים פעמים רבות על האתגרים שהם מתמודדים איתם כשהם גומלים את הילד מחיתולים, אך מה שהילד עובר בתהליך הלמידה הוא מרתיע אפילו יותר. הבנת נקודת המבט של ילדכם על תהליך הגמילה, תעזור לכם למצב את עצמכם כמחנכים ותעזור לילדכם להצליח.

החיים לא הוגנים

מנקודת המבט של ילדכם, דורשים ממנו לוותר על חלק מעצמו כשהוא הולך לשירותים; זה משהו שהוא ייצר, והוא צריך לשים את זה במקום שרירותי ולא נוח בדרך כלל. הליכה לשירותים משמעותה היא שהוא צריך להפסיק באמצע שעת המשחק, שהיא החלק הכי טוב ביום שלו, לטובת פעילות מפריעה וגוזלת זמן. אם יש לו צואה קשה —או אם הייתה לו צואה קשה בעבר — התהליך עלול אף להיות כואב או לא נוח.

אימת השירותים

בנוסף לכך, ילדכם צריך להתמודד עם ההשפלה —ואף האימה — של הדחת היצירה שלו באסלה לעד. היצירות האחרות שלו מוצגות בגאווה על המקרר. למה יש ליצירה הזאת גורל כל כך שונה? התהליך הזה מעלה כמה שאלות מפחידות: הייתכן שגם הוא עצמו מועד לאותו גורל? אם ייפול פנימה, האם ישאבו גם אותו המים הרועשים המסתחררים לנצח נצחים? לאן בדיוק זה הולך בכלל? מה יש מעבר לאסלה? האם יש שם מפלצת שעומדת לתפוס בישבן שלו בכל רגע? (אמונה זו היא כמעט אוניברסאלית בקרב אחים לילדים גדולים, שהרבה פעמים שמחים להפחיד את אחיהם ואחיותיהם הקטנים והתמימים).

השורה התחתונה

לאחר שייצר את התוצר, מכריחים אותו לנגב את הישבן (איכס!) ואז לשטוף ידיים - מטלה שכמעט אין ילד שאוהב, ואז הוא גם צריך להתאמץ להרים את המכנסיים בצורה נכונה — מבלי שהגומי יסתובב ועם רגל אחת בכל פתח. זה אפילו קשה יותר אם במכנסיים יש תיקתקים, רוכסן או כפתורים. (בנים קטנים לומדים מהר מאוד שכשהם מנסים להתלבש בחופזה כדי שיוכלו לחזור לשחק, סגירת הרוכסן עלולה להיות עסק מסוכן).

אם הוא הרטיב או הכתים קצת את התחתונים בגלל שגיאת תזמון, עליו להרים אותם ולקוות שהמבוגרים לא ישימו לב, או להתמודד עם ההשלכות. אם אכן ישימו לב, המשמעות היא שהוא מודה בכישלון חלקי וגם מועד למבטי אכזבה על פניהם של אלה שכל כך אכפת להם מזה.

הוא רוצה לרצות את אמא ואת אבא והוא תוהה האם הם עדיין יאהבו אותו אם הוא לא יצליח למלא את המשימה בצורה מדויקת. היה כל כך קל כשהחיתולים סידרו את העניין. למה צריך את כל הדאגה והטרחה הזאת כשהחיים היו כל כך פשוטים בעבר?

כל הדברים שהוא צריך לזכור, לסכן ולהקדיש להם זמן — הם רק כדי לרצות את האנשים הכי חשובים לו. עבורו, הכל נראה כל כך מוזר, מסובך, מפחיד ומלא בהזדמנויות לפשל. השילוב של הכל ביחד הוא באמת הישג אדיר מצידו. אין פלא, אם כן, שהוא ירגיש כל כך נהדר כשיצליח בגמילה מחיתולים! כדאי להעריך את מה שהוא עשה כדי לרצות אתכם ובסופו של דבר, כדי להרגיש טוב עם עצמו. ותמיד להרגיע אותו לאורך כל תהליך הלמידה.