ירידת מים? צירים? אלה הם סימנים מבשרי לידה, שיכולים להעיד על כך שהלידה שלך התחילה, אך לפעמים סימנים ללידה הינם פחות ברורים. גופה של האישה כמעט תמיד שולח לה סימנים ללידה ואת החוכמה הפנימית לזהות אותם, אך כדי לסייע לך להבין מה גופך מאותת לך והאם אכן את חווה סימנים ללידה, הכנו עבורך רשימה של סימני לידה שכיחים. הצירים מכינים את גופך ללידה, והם יכולים להתחיל לאט. המשיכי לקרוא כדי לגלות מתי לצפות לתחילת הלידה, מה ההבדל בין צירי לידה לבין צירים מדומים, ומה ההבדל בין הצירים לתהליך לידה פעילה.

סימנים ללידה - צירים - מתי הם יתחילו?

אמנם תאריך הלידה המשוער שלך נקבע בדרך כלל ל-40 שבועות מתחילת ההריון, אך אל תצפי שתינוקך יגיע בדיוק בזמן. קודם כול, ייתכן שתאריך הלידה שלך לא מדויק- זהו אומדן בלבד, והלידה עצמה יכולה להתרחש בטווח של שבועיים לכאן או לכאן, גם כשמתאימים את התאריך לתוצאותיה של בדיקת אולטרסאונד. כלומר, מרבית הנשים יולדות בין שבוע 38 ל-42. הקפידי להיות ערה להופעת סימנים ללידה והכיני לעצמך תכנית לידה. אם טרם הכנת תכנית כזאת, חשוב שתקבלי את כל המידע על תכנית לידה, כדי להגיע מוכנה.

כיצד אוכל לזהות סימנים ללידה?

מאוד לא סביר שהלידה שלך תתחיל לפתע בלי שום אזהרה. גופך יודיע לך שהיום הגדול מתקרב, אז בדקי שהתיק לבית החולים כבר ארוז, והיי ערוכה לצאת לבית החולים כשיגיע הזמן. אף שכל אישה שונה מרעותה, יש סימני לידה שוודאי תבחיני בהם כשהלידה תתקרב:

  • שינוי ברמת האנרגיה שלך אם את מרגישה עייפה במיוחד, או שלהפך, דווקא פרץ אנרגיה פתאומי שוטף אותך בימים או בשבועות שלפני הלידה, זה נורמלי לחלוטין. יכול להיות שתרגישי גם צורך "לקנן", וזה אומר שאת להוטה להכין את הבית לקראת התינוק. הקינון יכול אמנם להתחיל בכל זמן בתקופת ההריון, אך נשים רבות מרגישות זאת ממש לפני הלידה. חשוב שלא תתאמצי יותר מדי. השתדלי לנוח ולשמור על האנרגיה שלך.

  • ירידת התינוק לאגן סימנים ללידה המתקרבת יכולים גם לבוא לידי ביטוי כשהתינוק יורד נמוך יותר לתוך האגן בשבועות, בימים, או בשעות שלפני הלידה. באנגלית תהליך זה נקרא "lightening", שמשמעו הקלה, מפני שיהיה לך קל יותר לנשום כשזה קורה.

  • שחרור הפקק הרירי ייתכן שתבחיני בהפרשה סמיכה, ורדרדה או עם כתמי דם (המכונה באנגלית "bloody show"). זהו הפקק הרירי שאטם את צוואר הרחם שלך בזמן ההריון. הוא מופיע לרוב מספר ימים לפני הלידה, אף שלא תמיד מבחינים בו.

אם הבחנת באחד מהסימנים הללו, יכול להיות שהם אכן סימנים ללידה, וכי זוהי אינדיקציה שהלידה שלך עומדת להתחיל בעוד כמה ימים.

מה הם סימנים מוקדמים ללידה שיכולים להעיד על התחלת הלידה?

אמנם כל הריון הוא שונה ואין סדר אירועים קבוע, אך אפשר לשער שתרגישי סימנים שהלידה מתקרבת. חלק מהסימנים הללו עדינים מאוד, וייתכן שאף לא תרגישי בהם. צירים הם כמובן הסימן הראשון והנפוץ ביותר ללידה (קראי עוד בנושא 'איך מרגישים צירים?').

ממש לפני שהלידה תתחיל, צוואר הרחם, שהוא החלק הנמוך של הרחם, יתרכך, ייעשה דק יותר ויתקצר. את עשויה להרגיש אי נוחות מסוימת, ואולי אפילו כמה התכווצויות רחמיות קלות ובלתי סדירות. צוואר הרחם גם יתחיל להתרחב (לייצר "פתיחה"), וזה יכול לקרות לאט בהתחלה, אך יתקדם מהר יותר ככל שתתקרבי ללידה פעילה. ייתכן שתרגישי כמה צירים סדירים יותר, שמגיעים כל 5 עד 15 דקות ונמשכים 60 עד 90 שניות כל אחד. השתדלי מאוד לשמור על קור רוח ולעקוב אחר משך הצירים, תדירותם וסדירותם.

שלב הצירים המוקדמים, שהוא החלק הראשון של הלידה, לא תמיד צפוי מבחינת משך הזמן שלו. צירים יכולים להימשך שעות ואפילו ימים שלמים לפני שתתקדמי ללידה פעילה, שהיא השלב השני, במיוחד אם זהו תינוקך הראשון. משך הזמן של שלב הצירים יתקצר בדרך כלל בלידות הבאות. עד שתגיעי למצב של צירים סדירים וחזקים יותר, או שתהיה ירידת מים, השתדלי להיות רגועה ונינוחה.

אולם, חשוב שתתקשרי לרופא/ה שלך או למיילדת אם הבחנת בדימום בצבע אדום עז (לא ורוד חיוור או חום כהה), או שהייתה לך ירידת מים (במיוחד אם נוזל בצבע ירוק או חום או בעל ריח לא נעים), אם תינוקך פחות אקטיבי, או שיש לך כאב ראש, בעיות ראייה, או התנפחות פתאומית. התקשרי לרופא/ה שלך אם את חושבת שאת חווה סימני לידה או שלפי דעתך מתחילה לידה מוקדמת, כלומר שהלידה מתחילה לפני המועד שבו התינוק מוכן להיוולד.

מה לעשות בשלב צירים מוקדמים?

אם את חווה סימנים ללידה באופן חלקי, אינך חייבת בהכרח למהר לבית החולים. שלב צירים מוקדמים יכול לקחת זמן רב, ויהיה לך נוח יותר, ובטוח לחלוטין, בבית שלך. הצוות הרפואי או המיילדת ינחו אותך על פי סימני הלידה ומצבך האישי.

ההבנה שהגיע זמן הלידה וההרגשה כי את חווה סימנים ללידה, מלווה בשלל רגשות, כולל התרגשות, חוסר אמון וחשש. השתדלי לשמור על קור רוח וריכוז. דאגי לכך שבן זוגך או חברה יהיו לצדך כדי לרשום את סימני הלידה, לתמוך בך, ולהסיע אותך לבית החולים כשיגיע הזמן.

תוכלי גם להקל על כל אי נוחות שאת מרגישה בדרכים הבאות:

  • יציאה להליכה.

  • טכניקות הרפיה או נשימה שלמדת בקורס הכנה ללידה.

  • שינוי תנוחות.

  • מקלחת או אמבטיה.

התקשרי לרופא/ה שלך או למיילדת, בשעות היום או הלילה, אם נראה לך שאת חווה סימני לידה ואם הבחנת שהצירים מתחזקים ותכופים יותר, אם המים ירדו, אם אינך בטוחה שהצירים התחילו, או שאת מודאגת מכל דבר.

"אם תגיעי לבית החולים לפני שהתחלת לידה פעילה, יש סיכוי טוב שנשלח אותך חזרה הביתה".

אחות מיילדת

מה הם סימנים ללידה פעילה?

לידה פעילה מתקיימת כשהדברים מתחילים לקרות באמת. בתוך גופך, צוואר הרחם אמור להתרחב מ-6 עד 10 סנטימטר, ותרגישי סימני לידה גוברים, כולל:]

  • ירידת מים זמן קצר לפני הלידה (אך לפעמים רק במהלך הלידה הפעילה), שק השפיר פוקע ומשחרר את הנוזלים שבתוכו. זה נקרא ירידת מים. את יכולה להרגיש זרם גדול של מים או רק טפטוף. אם המים יורדים, הודיעי לרופא/ה או למיילדת. רוב הנשים נכנסות ללידה בתוך 24 שעות מירידת המים.

  • צירים סדירים וחזקים יכול להיות שהרגשת צירים מדי פעם בחודשים האחרונים, אך כשתיכנסי ללידה פעילה הצירים אמורים להיות חזקים יותר, במרווחי זמן קצרים יותר, וסדירים יותר. כל ציר יימשך בין 30 ל-70 שניות, ועוצמתם תגבר בהתמדה. תזמון הצירים יכול לעזור לך לעקוב אחר ההתקדמות שלך.

  • התכווצות ברגליים ייתכן שתרגישי התכווצות בשרירי הרגליים כשתיכנסי ללידה פעילה.

  • כאב גב או לחץ בגב את אמורה להרגיש כאב גב או תחושה כבדה וכואבת, ככל שהלחץ על הגב יגבר.

  • בחילה יש נשים שמרגישות בחילה כשהלידה הפעילה מתחילה.

לידה פעילה יכולה להימשך בין ארבע לשמונה שעות, ולפעמים יותר. אצל מרבית הנשים תהיה פתיחה של צוואר הרחם בקצב של סנטימטר בשעה. לאחר שחווית סימנים ללידה והייתה ירידת מים, או שהצירים מתחילים להיות חזקים וסדירים וצפופים, זה הזמן להגיע לבית החולים.

איך אדע להבחין בין צירים אמיתיים, שהינם סימנים מבשרי לידה, למצב של צירים מדומים?

אם זהו תינוקך הראשון, את עשויה לחשוב שאת חווה סימנים ללידה או צירים, כשבעצם זוהי אזעקת שווא ומוקדם מדי להגיע לבית חולים. השתמשי בטבלה הבאה כדי להבחין בין צירים אמיתיים שהנם סימנים מבשרי לידה, לבין צירים מדומים (ברקסטון היקס).

צירים אמיתייםצירים מדומים
צירים סדירים אשר מתקדמים לפי דפוס צפוי. לדוגמא, כל שמונה דקות.צירים לא סדירים אשר אינם מתרחשים לפי דפוס קבוע. לדוגמה, במרווחי זמן של עשר דקות, אחר כך שש דקות, שתי דקות, שמונה דקות וכו'.
צירים המתקדמים בשלושה אופנים: תדירים יותר, ממושכים יותר, וחזקים יותר.אין התקדמות לאורך זמן בצפיפות בין ציר לציר, במשך הציר, או בעוצמת הציר.
כל ציר מורגש החל מהגב התחתון, ואז מקרין סביב החלק הקדמי של הגוף, נמוך במפשעה.הצירים מורגשים בחזית של הגוף.
שינוי בפעילות או תנועה לא יאטו את קצב הצירים ולא יעצרו אותם.שינוי בפעילות או תנועה יכולים לגרום להפחתה או האטת צירים.
הרופא/ה או המיילדת יבחינו בהתרככות, הידקקות או פתיחה של צוואר הרחם.אין שינוי בצוואר הרחם.

אם יש לך ספק שאת במצב של צירים המהווים סימנים ללידה או לא, התקשרי לרופא/ה שלך כדי להתייעץ.

את חישבת את תאריך הלידה המשוער שלך בדף מחשבון הריון, אך תינוקות יכולים להגיע לפני הזמן. לכן, כבר בשליש השלישי להריון ארזי תיק לבית החולים, הצטיידי בחיתולים, וקראי כמה טיפים ללידה. הידיעה שאת ערוכה ומוכנה תעזור להפחית את החרדה כשתבחיני באותם סימנים ללידה. את קרובה לסוף ההריון, ואת עומדת להביא תינוק לעולם. את יכולה לעשות זאת!

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הנשים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.