אם זכית בהגרלה – יש לך תאומים! הקטנטנים שלך גדלים ומתכוננים לפגוש אותך, ואת בעיצומו של מסע מסעיר אך מתיש לקראת לידת תאומים שבה תביאי הביתה את התינוקות המתוקים שלך. כדאי לך לדעת מהן אבני הדרך העיקריות המצפות לך במהלך הריון תאומים, האם את נושאת תאומים זהים או תאומים לא זהים ואיך מתנהלת לידת תאומים.

התחלת הריון תאומים – השליש הראשון

ראשית, אם תהית איך נקלטים להריון תאומים - דעי כי אין דרך שבה ניתן להבטיח הריון תאומים. זהו תהליך המתרחש באופן טבעי ואין לנו כל דרך לשלוט עליו.

לגבי השאלה איך מזהים הריון תאומים - בשבועות הראשונים יתכן שתבחיני במעט או הרבה סימנים להריון תאומים כמו רגישות בשדיים, עייפות, בחילה ואיחור בווסת. יכולים להיבדק בקלות על ידי בדיקת הריון ביתית אשר יכולה לאשר אם הניחוש שלך לגבי ההריון נכון. בדיקת אולטרסאונד בקליניקה של הרופא/ה שלך תגלה שלמעשה את נושאת ברחמך שני עוברים זהים או לא זהים. הבדיקה נועדה למדוד את ערכי הבטא של המטופלת והשוואתם לטווח הנורמה.

בדרך כלל, ערכי בטא בהריון תאומים הינם גבוהים יותר, אך לעיתים גם בלידת תינוק יחיד ערכי הבטא יכולים להיות נמוכים. כמו כן, ערכי בטא בהריון תאומים יכולים להיות גם הם נמוכים, ולכן אין  אחרי ההפתעה הראשונית, טבעי לחלוטין שתרגישי נלהבת ומאושרת, או אפילו המומה לתקופה קצרה.

במהלך השבועות והחודשים הראשונים של הריון תאומים תסמינים רבים יופיעו מכיוון שכל אחד מהקטנטנים שלך יתפתח מגוש של תאים לעובר זעיר עם לב, עמוד שדרה, ראש וגפיים.

שבוע 3

  • הריון תאומים לא זהים. כשהזרע מפרה את הביצית, הוא הופך לתא יחיד שנקרא זיגוטה, ויש בו 46 כרומוזומים המכריעים מה יהיו מינו של התינוק והמאפיינים הפיזיים שלו. במסגרת הריון תאומים, יש שתי זיגוטות משתי ביציות מופרות, שתיהן ינועו אל תוך החצוצרות, ישתרשו בדופן הרחם כך שיתפתחו שני תאומים לא זהים. בניגוד למקרה של תאומים זהים, הם יכולים להיות או מאותו המין או בן ובת.

  • הריון תאומים זהים. אופציה נוספת של הריון תאומים הוא יצירת זיגוטה אחת שיכולה להתחלק לשתיים בשלב מוקדם של ההריון ולהתפתח לשני עוברים. מצב זה נקרא תאומים זהים, מכיוון ששניהם יהיו בעלי אותם כרומוזומים ומאותו המין.

דעי כי ההבדל בין הריון תאומים זהים לבין לא זהים הוא רק בשלב זה. לאחר שנוצרו שתי זיגוטות נפרדות, ההריון נמשך בצורה דומה בשני המקרים.

שבוע 4

  • השרשה ברחם. כדור התאים שמתפתח במהירות, הנקרא בלסטוציסט, ישתרש בדופן הרחם שמונה או תשעה ימים לאחר ההפריה. כל בלסטוציסט, או שניים במקרה של הריון תאומים, יהפוך לעובר.

  • השליה תתחיל לגדול. לאחר שבוע, השכבה החיצונית של הבלסטוציסט תתחיל ליצור שליה לכל אחד מהתינוקות, שתזין אותו במשך כל ההריון. במקרים נדירים, יחלקו העוברים שליה אחת.

שבוע 5-8

  • התאומים שלך מתחילים ליצור מוחות ועמודי שידרה. סביב שבוע 6, עמודי השידרה והמוחות של העוברים שלך מתחילים להתפתח מצינורות העצבים.

  • שתי פעימות לב. הרקמות שיוצרות את לבבות העוברים שלך מתחילות להתפתח. אפשר להבחין בפעימות לב אפילו בבדיקת אולטרסאונד בשבוע 6, אך רק בשבוע 12 יוכל הרופא/ה שלך לאשר בוודאות שאת בהריון עם תאומים.

  • ידיים ורגליים קטנות מתחילות להיווצר. בשבוע 8 של הריון תאומים, יהיו לעוברים ניצני גפיים שייראו כמו משוטים קטנים.

  • כל האיברים העיקריים מתחילים להתפתח. בסוף שבוע 8, כל האיברים העיקריים של העוברים שלך התחילו כבר להתפתח.

שבועות 9-12

  • אצבעות, בהונות וציפורניים מתחילות להתעצב. הצמד הזעיר שלך מתחיל לפתח אצבעות, ולאחריהן מתעצבים גם בהונות קטנטנות, כאשר לאחר שבוע 12 מתחילות לצמוח גם הציפורניים.

  • פני התינוקות שלך מתחילים להתפתח. בשבוע 12 להריון פני התאומים שלך פחות רחבים ויותר ברורים. לעוברים שלך יהיו גם עפעפיים ופרופיל מפותח יותר עם אף מעוצב, עיניים ושפה עליונה.

  • ניצני שיניים מתפתחים. השיניים העתידיות של התינוקות שלך נמצאות במקומן, כשהניצנים שלהן כבר הופיעו מתחת לחניכיים.

הריון תאומים- השליש השני

הריון עם תאומים מאופיין בדרך כלל בבליטת הבטן מוקדם יותר מהריון עם עובר אחד, ובמהלך השליש הזה יהיה הרבה יותר ברור שאת נושאת תאומים. במהלך השליש השני יתכן שכבר תרגישי שפחות נוח לך ושאת עייפה יותר מאשר נשים בהריון עם עובר אחד. גם עלייה נוספת במשקל היא נורמלית לחלוטין – אחרי הכול, הגוף שלך משמש בית גידול לשני תינוקות.

שבועות 13-16

  • בן או בת? איברי המין של העוברים שלך יחלו להיווצר סביב שבוע 14 והמין שלהם יהיה כבר ברור לעין.

  • העצמות מתחילות להתקשות. העצמות של התאומים שלך יתחילו להתקשות, בייחוד הראש והעצמות הארוכות.

  • התאומים שלך יכולים להזיז את העיניים. למרות שעיניהם עדיין סגורות, בשבוע 16 התינוקות שלך יכולים להניע באיטיות את העיניים מאחורי העפעפיים שלהם. יש להם גם גבות וריסים בשלב זה.

שבועות 17-20

  • העוברים שלך מוצצים את האגודלים שלהם. אצל הצמד הגדל שלך יתפתח רפלקס מציצה, ואם היד תצוף לה ליד הפה, הם אפילו ימצצו את האגודל.

  • העוברים נעשים פעילים. בשליש השני תתחילי ממש להרגיש את העוברים זזים, כשבשבועות המוקדמים האלו תבחיני בתחושות רפרוף והתפתלויות.

  • העוברים שלך יכולים לשמוע. בשבוע 18 יתכן שהעוברים שלך יתחילו לשמוע. האוזניים שלהם גם יתחילו לבלוט מצדי הראש.

  • ציפוי שעווה מגן מכסה את העור. סביב שבוע 19 העוברים שלך יתחילו להתכסות בציפוי שעווה שומני שנקרא ורניקס, ועוזר להגן על עורם מפני שריטות וסדקים.

שבועות 21-24

  • העוברים שלך מתחילים להתכסות בשיער מגן. בתום 20 שבועות הריון התינוקות שלך יהיו עטופים בפלומת שיער מגן הקרוי לנוגו. שיער זה יעזור לוורניקס להישאר על העור, ויחד הם יגנו על התאומים.

  • קצוות השיער הראשונות מתחילות להיווצר. לא רק פלומת לנוגו צומחת על התאומים המתפתחים שלך- הקטנטנים שלך גם מצמיחים גבות ושיער על ראשיהם.

  • נוצרות גם טביעות אצבעות. אצל העוברים יחלו להיווצר גם חריצים בכפות הידיים ובכפות הרגליים, שעם הזמן יתפתחו לטביעות ידיים ורגליים.

שבועות 25-28

  • התאומים יכולים לפתוח ולסגור את עיניהם. סביר שהתאומים שלך כבר יכולים לפתוח ולסגור את עיניהם ולהבחין בשינויי אור, אולם הם יבלו את מרבית זמנם בתנועות עיניים מהירות בשנתם כשהעפעפיים שלהם עצומות.

  • העוברים שלך יכולים להגיב לקול. העוברים שלך יכולים להגיב לקולות מוכרים, כמו הקול שלך, על ידי תזוזה שלהם.

  • ריאות קטנות מתפתחות. בשבוע 26 מתפתחות הריאות בחזה העוברים ומתכוננות באופן הדרגתי לתנועות הנשימה הראשונות. הן מפיקות חומר בשם סורפקטנט, שמסייע לנאדיות הריאה להישאר מנופחות, תנאי הכרחי לנשימה.

  • שמירת הריון תאומים - יש רופאים שימליצו לבצע שמירת הריון תאומים החל משבוע 26. החופשה נועדה להרגעות ומנוחה, שכן הלחץ המופעל עליך גדול פי 2 מאשר בהריון עם עובר יחיד.

הריון תאומים - השליש השלישי

בשליש השלישי של הריון עם תאומים יתכן שתחווי כאבי גב, התנפחות של הידיים, הרגליים וכפות הרגליים, ויהיה לך קשה לישון או ללכת בנוחות.

בינתיים התאומים שלך מתכוננים ליום הגדול! הם לומדים לזהות את קולך ונכנסים למצג האופטימלי ללידה נרתיקית, כלומר, שראשיהם כלפי מטה. במקרים מסוימים, רק אחד מהתאומים ממוקם כשראשו כלפי מטה, או שאצל שניהם הרגליים ממוקמות כלפי מטה. במהלך הריון תאומים יש סיכוי גבוה יותר לניתוח קיסרי או ללידה מוקדמת.

למרות שבטח בדקת את מחשבון תאריך הלידה שלנו, זכרי כי לידת תאומים מתרחשת בממוצע קרוב יותר לשבוע 36 מאשר לשבוע 40, ולכן כדאי להיערך לכך מוקדם יותר במהלך הריון תאומים. התארגני לשבועות הראשונים בבית עם התינוקות הקטנטנים ואל תשכחי לוודא שיש לך זוג מכל אחד מהבגדים, העריסות והחיתולים, וכן אנשים שיגיעו לעזור לך.

שבועות 29-32

  • התאומים שלך סיימו את ההתפתחות העיקרית שלהם. סביב שבוע 31 סיימו העוברים שלך את מרבית שלבי ההתפתחות שלהם ויתחילו לעלות במשקל במהירות. בשבוע 32 להריון עם תאומים, יחלו העוברים להשיר את פלומת השיער (הלנוגו) שלהם.

  • התפתחות המוחות. אזורים שונים במוחות של העוברים שלך נוצרים בשלב זה של ההריון.

  • בלוטות הטעם מתפתחות. התאומים שלך יכולים כבר להבחין בטעם מתוק וחמוץ.

שבועות 33-36

  • הריאות מתכוננות ללידה. הריאות של העוברים שלך מבשילות ומתכוננות לנשימה מחוץ לרחם לקראת לידת תאומים מרגשת.

  • התאומים עולים במשקל. בשבועות ההריון האחרונים שלך, התאומים ימשיכו לצבור שכבות שומן ויעלו במשקל. מרבית התאומים ייוולדו במשקל קטן יותר מאשר תינוק אחד, כאשר המשקל הממוצע לאחר לידת תאומים הוא 1.9 ק"ג.

  • מתכוננים להיוולד. מרבית הנשים יולדות בין שבוע 37 ל-42. אולם, אם את מצפה לתאומים את יכולה ללדת גם בשבוע 35, כך שכדאי לשים לב לסימני לידה, ובפרט לסימני לידת תאומים, ולדבר עם הרופא/ה שלך על האופציות השונות.

דעי כי לידת תאומים עשויה להיות ארוכה יותר מלידה של תינוק אחד. בנוסף, תאריך הלידה המשוער עלול להיות מוקדם יותר מהצפוי, ויתכן שיזדקקו לעוד קצת זמן בבית החולים עד שהרופאים יהיו בטוחים שהם מוכנים לצאת הביתה.

חופשת לידה תאומים

לידת תאומים מזכה את האם בהארכת חופשת הלידה מאשר לידת עובר אחד! חופשת לידה תאומים או שלישיות (או לידה שלאחר הריון מרובה עוברים) מזכה את האם בהארכת חופשת לידה בהתאם לימי האשפוז והשחרור מבית החולים. כמו כן, גם גובה מענק לידה תאומים יהיה בהתאם. לאחר לידת תאומים זכויות רבות מגיעות ליולדת, וכדאי להתעדכן מראש כדי לממש את כולן.

תאומים זהים וגם לא זהים מגיעים לעולם עם שפע של אתגרים, אבל זה לחלוטין תענוג. למרות שההתמודדות עם שני תינוקות קטנטנים יכולה להיות מתישה לפעמים, תהיי מופתעת לגלות עד כמה הלב שלך יתרחב לקראת התינוקות שטיפחת בתוכך לאורך כל הדרך הזו.

לידת תאומים היא בהחלט הפתעה כפולה ומרגשת. אם התלבטתם על שמות לתינוקות, עכשיו יש לכם אפשרות לבחור שני שמות ולא רק שם אחד לקטנטנים החדשים שהצטרפו למשפחה.