מאת ד"ר ישראל הנדלר

תזונה מאוזנת ובריאה בהריון חשובה מאוד לך ולקטנטן שלך. כאשר את נושאת תינוק ברחמך, יש מקום להקדיש תשומת לב רבה מהרגיל לצריכת ברזל וסידן בהריון. המשיכי לקרוא כדי לדעת איך לצרוך את הכמויות הדרושות לך של המינרלים: ברזל וסידן (קלציום), על ידי שילוב מאכלים עם ברזל בתפריט היומי או תוספי תזונה, ומה עושים במקרה של חוסר ברזל בהריון.

מדוע ברזל וגם סידן בהריון חשובים כל כך?

גופך זקוק לברזל כדי לייצר המוגלובין - זהו החומר בתאי הדם האדומים המסייע להוביל חמצן אל האיברים והרקמות. בתקופה זו, גופך מייצר כמות גדולה יותר של דם כדי לספק חמצן לתינוק, ולכן תזדקקי לכמות רבה של ברזל בהריון. אם לא תקבלי די ברזל, או שאת סובלת ממצב של חוסר ברזל בהריון, את עלולה לפתח אנמיה בהריון, אשר תגרום לך להרגיש עייפה יותר ואף לתחושת סחרחורת וחולשה. יש לזכור כי במהלך לידה רגילה ותקינה את עלולה לאבד כ-500-1000 סמ"ק דם אימהי. במידה והגעת ללידה כשאת כבר סובלת מאנמיה, זה יכול להגדיל את הסיכוי שלך לקבל מנות דם.

כמות מספקת של סידן בהריון יכולה לשמור על בריאות השיניים והעצמות שלך, ותסייע גם לתינוקך לפתח שיניים ועצמות חזקות. בנוסף, הסידן שומר גם על תפקוד תקין של מחזור הדם, מערכת העצבים, והשרירים.

לאיזו כמות של ברזל וסידן את זקוקה בהריון?

הכמות המומלצת היא 27 מיליגרם של ברזל בהריון ביום. אם את מתחת לגיל 19, את זקוקה ל-1,300 מיליגרם סידן ביום, ומעל גיל 19, את צריכה 1,000 מיליגרם סידן ביום.

אילו מזונות עשירים בברזל ובסידן?

מדגני בוקר מועשרים, שעועית, אפונה וירקות מסוימים כמו תרד, טחינה, שומשום או חלבה. מוצרי חלב משמשים כמקורות הטובים ביותר לצריכת סידן בהריון, שהגוף סופג בקלות. ניתן לקבל סידן גם ממזונות אחרים כמו קייל, סרדינים, וברוקולי, ומסוגים מסוימים של מיצים ודגני בוקר, המועשרים בסידן. היעזרי בטבלה מטה כדי לדעת מה הם המזונות העשירים בברזל ובסידן. השתמשי בה כדי למדוד את כמות הסידן וגם ברזל שאת צורכת בהריון, במטרה לקבל את הרכיבים התזונתיים הנכונים עבורך ועבור תינוקך.

מזוןמנת הגשהרכיב תזונתיתכולה
דגנים½ כוס (40 ג') שיבולת שועל מועשרת בברזלברזל20 מ"ג
בשר85 גרם בשר רזה צלויברזל3 מ"ג
תרד½ כוס (90 ג') תרד מבושלברזל/סידן3 מ"ג/123 מ"ג
עוף85 גרם בשר הודו כהה צלויברזל1 מ"ג
שעועית½ כוס (88.5 ג') שעועית אדומה מבושלתברזל2 מ"ג
דגנים1 כוס (20-60 ג') דגני בוקר מועשרים בסידןסידן100 – 1,000 מ"ג
מיץ1 כוס (237 מ"ל) מיץ מועשר בסידןסידן349 מ"ג
חלב1 כוס (237 מ"ל) חלב רזהסידן299 מ"ג
יוגורט170 גרם יוגורט פירות דל שומןסידן258 מ"ג

האם אפשר לצרוך מספיק סידן וברזל בהריון מתזונה בלבד?

לא כל המקורות התזונתיים לברזל דומים זה לזה. ברזל הם (Heme), המצוי במזון מן החי כמו בשר אדום ועוף, נספג בגוף ביתר קלות. אם את צורכת ברזל ממקורות צמחיים בלבד, ייתכן שגופך אינו סופג כמות מספקת של ברזל בהריון. דברי עם הרופא/ה שלך אם את חושבת שיש לך חוסר ברזל בהריון. תוכלי להגדיל את ספיגת הברזל ממקורות צמחיים על ידי שילובם עם תוסף ויטמין C או אכילתם עם פירות, כמו תפוזים או תותים. נמצא קשר בין כמות נמוכה של ברזל בהריון לחשקים לאכול דברים שאינם מזון, כמו קרח או אדמה. אם תרגישי תחושות אלה, קבעי תור אצל הרופא/ה שלך.

קל יותר לקבל סידן בהריון באמצעות תפריט מאוזן, אפילו אם את צמחונית. רק שימי לב שסידן, כאשר הוא נצרך יחד עם מקורות לברזל או תוספי ברזל, יכול להפריע לספיגת הברזל. לדוגמה, אם את בוחרת לשתות מיץ תפוזים כדי לקבל ממנו ויטמין C לחיזוק ספיגת הברזל ממקור צמחי, עלייך לוודא שהמיץ אינו מועשר בסידן, או פשוט לשים לב שאת צורכת סידן וברזל בזמנים שונים במהלך היממה.

האם כדאי ליטול תוספים?

אפילו אם את מקפידה על תזונה מאוזנת, עדיין ייתכן שחסרים לך מינרלים או רכיבי תזונה חשובים כמו ברזל, סידן או חומצה פולית. הרופא/ה שלך יוכלו לבדוק אם קיים חוסר, כולל חוסר ברזל בהריון או בסידן, והם עשויים לייעץ לך לקחת תוסף ויטמינים להריון (כדוגמת תוסף סידן או תוסף ברזל), כדי לחזק את צריכתם. מומלץ ליטול תוספי ברזל  נפרדים בהריון החל משבוע 20, כאשר רמות הברזל תקינות.

במקרה של צריכת סידן בהריון, ייתכן שתוכלי לקבל את כל מה שדרוש לך ממה שאת אוכלת. אם יש לך בעיות בעיכול מוצרי חלב, תוכלי להגדיל את צריכת הסידן ממזונות אחרים, או ליטול תוספי מזון בעצת הרופא/ה.

זכרי שלא כל המזונות בטוחים עבור נשים בהריון. קראי את המאמר שלנו על מה לא לאכול כשאת בהריון כדי לקבל מידע נוסף.

מתי עלייך להתחיל ליטול תוספים, גם כדי למנוע מצב של חוסר ברזל בהריון

אם את מנסה להרות, התייעצי עם הרופא/ה שלך לגבי נטילת ויטמינים מעכשיו; יש מומחים שממליצים ליטול אותם לפחות שלושה חודשים לפני ההתעברות. את יכולה להתחיל ליטול תוספים גם מרגע שגילית שאת בהריון בשליש הראשון. ודאי שקיבלת אור ירוק מהרופא/ה שלך לפני שתתחילי ליטול תוספי תזונה.

מה עלייך לדעת על נטילת תוספי סידן וברזל בהריון?

אם הומלץ לך לקחת תוסף, הרופאים ימליצו לך על הדרך הטובה ביותר ליטול אותו.

ברוב המקרים ימליצו הרופאים לקחת תוספי ברזל על בטן ריקה, או עם מיץ או טבלייה של ויטמין C. צואה שחורה היא סימן טוב שהברזל נספג.

הקפידי להישמע להוראות הרופא/ה שלך לגבי כמות הברזל בהריון שעלייך לקחת. אם דילגת על מנה, אל תיקחי מנה כפולה כדי לפצות על כך, מפני שאפשר לקבל מנת יתר של ברזל. אין לך מה לדאוג כל עוד את נשמעת להוראות הרופאים.

במידה וקיימת אנמיה אימהית, מומלץ לבצע בדיקת דם בכדי להבין האם המקור לה הינו חוסר בברזל, חוסר בחומצה פולית או חוסר ,B12 ולתת לך התוספים בהתאם לצורך. במקרים מסוימים קיים חוסר גדול בברזל בדם, אשר לא ניתן למלאו על ידי צריכת ברזל פומי, ואז ימליצו הרופא/ה על ברזל תוך ורידי . מומלץ להישמע להמלצות הרופא/ה.

ייתכן שיהיו לך תופעות לוואי מסוימות מנטילת תוספי ברזל בהריון, כגון:

בכל הנוגע לתוספי סידן בהריון, הדבר תלוי באמת בסוג המרשם שקיבלת מהרופא/ה - ישנם תוספים שאפשר לקחת עם הארוחה ואחרים בין הארוחות, ולכן עלייך להתייעץ עם הרופא/ה שלך. כדאי גם לדעת, שיש תוספי סידן במרשם שיכולים לשבש את פעולתן של תרופות אחרות, אז בדקי עם הרופא/ה או הרוקח/ת במקרה שמצב זה חל עלייך.

צריכה נכונה של סידן וגם ברזל בהריון

הרופא/ה שלך יעזרו לך לוודא שתקבלי את כל חומרי התזונה הדרושים לך ולתינוקך. אכילה בריאה גם תסייע לך לשמור על מסלול תקין של עלייה במשקל בהריון. למידע נוסף על איך לשמור על בריאותך, קראי על תפריט בריא ומאוזן בתקופת ההריון.

חשוב שתדעי מה מצפה לך ולעובר בכל שבוע הריון, גם כדי להבין טוב יותר את השפעת צריכת ברזל וגם סידן בהריון. במידה ואת עדיין לא בטוחה מתי את אמורה ללדת, נסי את מחשבון ההריון שלנו, שיעזור לך לחשב את שבוע הריון ויציג לך תאריך לידה משוער אליו תוכלי להתכונן מראש

ד"ר ישראל הנדלר הוא סגן מנהל המערך המיילדותי שיבא, מומחה למיילדות הריון בסיכון ואולטראסאונד מיילדותי.

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הנשים או המשפחה שלכם. יש לבדוק ולוודא את ההמלצות לעיל והרלוונטיות שלהן לנשים ההרות ולתינוק החדש.