הביקור הראשון שלכם בטיפת חלב יהיה כשהתינוק בן שבוע ומאותו הרגע מדי שבוע, במטרה לאפשר לאח/ות טיפת חלב לבדוק את היקף הראש של התינוק ולוודא שהוא עולה במשקל. לאחר החודש הראשון, תוזמנו לתת לתינוק את חיסון גיל חודש. כך גם בגיל חודשיים, שלב בו דפוסי האכילה והשינה של התינוק עדיין לא קבועים, אבל הם יותר מסודרים וניתנים לצפייה מראש. תינוק בן חודשיים לרוב יכול לשלוט בצורה טובה יותר בגופו, להחזיק את הראש בצורה יציבה יותר בזמן שהוא שוכב על הבטן וגם להתעניין בסביבתו. כעת, תוכלו גם לגלות את צבע עיניו של התינוק. במהלך הביקור בטיפת חלב יבדקו את משקלו וגודלו של התינוק (בעזרת עקומת גדילה), וכך גם לגבי שגרת האכילה שלו, תגובותיו, הרפלקסים ושכיחות הבכי. במפגש זה, תקבלו גם מידע על שגרת החיסונים של התינוק, כולל חיסון גיל חודשיים.

מה כולל הביקור בטיפת חלב?

לפני מתן חיסון גיל חודשיים, יבצעו הרופא/ה או האח/ות בדיקת התפתחות לתינוק, שלרוב תכלול את הפעולות הבאות:

  • בדיקת משקל, כדי לוודא שהתינוק גדל בקצב סדיר ובריא, בהתאם לטבלת התפתחות תינוקות (עקומת גדילה) וגם בהתאם לכל שלבי התפתחות התינוק.

  • תשאול ההורים לגבי השמיעה, הראייה והתפתחות התינוק, כולל מיומנויות חדשות. ייתכן שתתבצע גם בדיקת שמיעה לתינוק.

  • יינתן הסבר על שלבי התפתחות התינוק והתנהגותו בכל שלב, וגם על התפתחות תינוקות לפי חודשים, במיוחד בגיל זה.

  • התינוק יקבל את סדרת החיסונים הראשונה שלו, שכוללת את חיסון גיל חודשיים.

בנוסף יידונו בעיות בריאות ואופן ההתמודדות עם מחלות קלות בבית, כדוגמת טיפול בסבוריאה בקרקפת (קשקשת) או בתפרחת חיתולים. במעמד זה, תוכלו לקבל תשובות לשאלות כלליות שנושאים שונים, כולל הנקה.

המידע שתתבקשו לתת, בבדיקת התפתחות תינוק בן חודשיים

במהלך הבדיקה, ולפני מתן חיסון גיל חודשיים, תתבקשו לענות על מספר שאלות. כך תתקבל תמונה מלאה לגבי התפתחות התינוק שלכם, יחסית להתפתחות תקינה של תינוק בן חודשיים.

  • מהלך ההריון והלידה, כמה זמן שהה בבית החולים והאם נזקק לטיפול כלשהו?

  • האם התינוק ביקר במרפאה כלשהי מאז הביקור האחרון? אם כן, מאיזו סיבה. מה התגלה באותו ביקור, האם ניתנו תרופות או טיפולים מסוימים?

  • האם תינוקכם מחזיק את ראשו מורם, כשהוא מונח על בטנו?

  • האם התינוק משתמש באמות, כדי להרים את חזהו מעל הרצפה?

  • האם התינוק מחייך מעצמו? (אם תהיתם מתי תינוקות מתחילים לחייך, זה בדיוק הזמן.)

  • האם התינוק משמיע קולות המייה קטנים, כשאתם מדברים אליו?

  • האם התינוק מרים את רגליו, כשהוא שוכב על בטנו?

  • האם התינוק מחזיק את ראשו בצורה יציבה יותר, כשאתם מרימים אותו ומחזיקים אותו בזרועותיכם?

  • האם התינוק ישן יותר בלילות ופחות בימים?

  • האם התינוק חווה התקף בכי בסוף היום? כל סוגי התנהגות אלו צפויים בשלב זה.

  • האם יש בעיות מיוחדות או שחלו שינויים מיוחדים בבית, כולל שינויים חברתיים או כלכליים?

מוזמנים לגלות הכל על אבני דרך התפתחותיות של התינוק שלכם במדריך 'התפתחות התינוק לפי חודשים'.

חיסון גיל חודשיים – תופעות לוואי ומה הוא כולל?

מה כולל החיסון של תינוק בגיל חודשיים?

כחלק משגרת החיסונים עליה ממליץ משרד הבריאות, תינוק בן חודשיים יקבל מנה ראשונה של חיסון מחומש, הכולל חיסון למניעת שיתוק ילדים, דיפתריה, טטנוס, שעלת והמופילוס B, וגם חיסון פנוימוקוק ורוטה. למעט הטיפול בוירוס הרוטה, כל החיסונים בגיל זה הינם מומתים ולא חיים מוחלשים.

באיזה חלק של הגוף נותנים את החיסון? והאם זה כואב?

החיסונים ניתנים באמצעות טיפות או הזרקה לכל ירך, ולא אמורות לכאוב. בדרך כלל נעשה שימוש במחט עדינה ביותר, ולמרות זאת, הדקירה יכולה להוביל לבכי של התינוק.

איך אפשר להקל על התינוק?

מה עושים כדי לעזור ולהקל? ניתן למרוח חומר מרדים על פני העור (באישור רופא/ה), אך לא מומלץ, משום שהסיכון בכך בגיל כה צעיר עולה על היתרון. פעולה זו יכולה למנוע כאב בעור אך לא בחדירה לשריר. כמו כן, התינוק עלול להרגיש כאב רק בזמן הדקירה, ולכן אין מקום לתת משככי כאבים להמשך.

בעוד החיסון עצמו לא אמור לגרום לכאב, למעט הדקירה עצמה, משככי כאבים לילדים עלולים לגרום נזק. מסיבה זו ממליץ האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, להימנע ממתן תרופות במקרה זה. אם חלילה מתפתח זיהום, חום או כל תופעה אחרת, אז חשוב להתייחס ולטפל. באופן מניעתי אין זה נכון או יעיל.

ניתן להרגיע את התינוק באמצעות הנקה או מוצץ. רוגע של ההורה יכול להשפיע לחיוב על התינוק, שמרגיש וקולט את הרגשות של אבא או אמא.

חיסון חודשיים – תופעות לוואי

תופעות לוואי של חיסון גיל חודשיים יכולות לכלול בעיקר חום ביממה הראשונה לאחר החיסון, או כשבוע לאחר מתן החיסון. במידה והחום נמשך מעבר ל 24 שעות, או שאתם מבחינים בשינוי בהתנהגות התינוק, חשוב לגשת לרופא/ה באופן מיידי.

באתר משרד הבריאות, ניתן למצוא טבלה המפרטת את סוגי החיסונים המומלצים ומועד כל חיסון, מגיל לידה ועד גיל 13. טבלה זו, המופיעה מטה, מציגה נתונים הרלוונטיים לשגרת החיסונים עליה ממליץ משרד הבריאות, במהלך השנתיים הראשונות לחיי התינוק.

כאמור, טבלת מועדי חיסונים מלאה (עד גיל 13), ניתן למצוא באתר משרד הבריאות, כך גם עדכונים שוטפים ומידע בנושא.

גיל חודשיים - דברו על זה!

במעמד הביקור בטיפת חלב, חשוב שתעלו גם שאלות, תהיות וכל חשש או ספק שיש לכם, לגבי ההתנהלות הכללית עם התינוק ובריאותו. לפניכם כמה נושאים שיכולים לעניין אתכם:

  • ניהול שגרה וסדר יום לתינוק בן חודשיים מהם דפוסי ההתנהגות, הבכי והאכילה של התינוק? האם הוא ישן היטב? כך גם לגבי דפוסי השינה שלו. דברו על הדברים הללו עם אח/ות טיפת חלב או עם הרופא/ה. אם תינוקכם נראה חסר מנוחה במיוחד, ייתכן שהצוות הרפואי יוכל להציג לכם שיטות להרגעה.

  • חזרה לעבודה אם אתם מוכרחים לחזור לעבודתכם בקרוב, דברו עם האח/ות על הדרכים האפשריות להקל על מעבר זה, עבורכם ועבור תינוקכם.

  • עצות סותרות או מבלבלות לכל אחד יש תיאוריות על גידול ילדים, אולם הצוות הרפואי שלכם בטיפת חלב הוא זה שממנו אתם אמורים לקבל את ההמלצות המקצועיות והעדכניות ביותר, גם לגבי התפתחות תינוקות לפי חודשים.

  • חיי משפחה שוחחו על האופן שבו משפחתכם מסתגלת לחיים עם התינוק החדש, והעלו כל בעיה הקשורה לאחים ואחיות, ניהול הזוגיות, מצב כלכלי ועוד.

  • יציאה מהבית אם עדיין לא יצאתם מהבית עם תינוק בן חודשיים, דברו על כך עם אח/ות טיפת חלב או עם הרופא/ה.

  • מחלות קלות ועליית חום

האם אתם יודעים איך לטפל במחלות קלות או עליית חום שעלולים להתלוות לחיסונים, כמו חיסון גיל חודשיים? קבלו הוראות מדויקות לטיפול בתינוק לאחר החיסון, לפני שאתם עוזבים את המרפאה.

איך מזהים עיכוב בהתפתחות של תינוק בן חודשיים?

הורים צעירים רבים מבחינים בשינויים שחלים בהתנהגות, בראייה, בשמיעה או בבכיו של תינוק בן חודשיים. דברו עם אח/ות טיפת חלב על כל חשש שיש לכם בהקשר זה. כחלק בלתי נפרד מבדיקת התפתחות התינוק, הצוות הרפואי ירצה לקבל מידע חשוב שעלול להעיד על עיכוב בהתפתחות של תינוק בן חודשיים:, מצבים לדוגמא שדורשים התייחסות ודיווח:

  • אינו מביט בכם ואינו עוקב אחריכם בעיניו, כשאתם עוברים מצד אל צד בשדה הראייה שלו. בתקופת גיל חודשיים, טווח הראייה של התינוק נע בין 15-45 ס"מ.

  • אינו פונה לעבר מקור הקול, בעיקר קולכם או קולותיהם של אנשים המוכרים לו, כדוגמת הדמות המטפלת או קרובי משפחה.

  • תינוק בן חודשיים שאינו מחייך אליכם או לאחרים.

  • שריריו עדיין רפויים ונדמה לכם שהוא ייפול מהידיים שלכם, או שראשו עדיין מרבה להתנודד.

  • זז בצורה לא סימטרית או מזיז רגל או יד אחת יותר מהשנייה.

  • סובל מבעיות עיניים, בעיקר מהפרשות מימיות או מוגלה. ייתכן שתעלת הדמעות של התינוק סתומה או צרה וזקוקה לטיפול.

  • אינו משמיע קולות.

  • לא מצליח להישאר ערני יותר מ-30 דקות ברציפות.

אם אתם לא מסתדרים, מרגישים שלא חלה התקדמות חיובית מהחודש הקודם, או שאתם חוששים שקיימת בעיה כדוגמת עיכוב בהתפתחות התינוק, כדאי שתספרו לאח/ות טיפת החלב או לרופא/ה. אם אתם סובלים מדיכאון, התינוק שלכם יגיב לכך. הדבר עלול להשפיע גם על התפתחות של תינוק בן חודשיים שזקוק להורים שמתפקדים היטב, על מנת להתפתח מבחינה שכלית ורגשית. אם כך הדבר, חשוב שתקבלו עזרה בהקדם האפשרי. אתם יכולים לבקש הפנייה מהרופא/ה או מקופת החולים.

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

שאלה: מה כולל חיסון גיל חודשיים? תשובה: חיסונים בגיל חודשיים (חיסון מחומש), כוללים מנה ראשונה של חיסון למניעת שיתוק ילדים, דיפתריה, טטנוס, שעלת והמופילוס B, וגם חיסון פנוימוקוק ורוטה.

שאלה: אילו תופעות לוואי יכולות להיות בעקבות חיסון גיל חודשיים? תשובה: תופעות לוואי של חיסון גיל חודשיים יכולות לכלול חום ביממה הראשונה לאחר החיסון, או כשבוע לאחר מכן. חשוב מאוד לפנות לרופא/ה, במידה והחום נמשך מעבר ל 24 שעות, או שאתם מבחינים בשינוי בהתנהגות התינוק.

שאלה: איך מזהים עיכוב בהתפתחות בגיל חודשיים? תשובה: כמפורט במאמר, ישנם כמה פרמטרים שיכולים להעיד על עיכוב בהתפתחות של התינוק בגיל חודשיים, לדוגמה: אינו מביט בכם ואינו עוקב אחריכם בעיניו, אינו פונה לעבר מקור הקול, תינוק בן חודשיים שלא מחייך ועוד. בכל מקרה של חשש או שאלה, מומלץ לפנות לרופא/ת הילדים כדי להתייעץ ואף להיבדק, במידת הצורך.

כשמדובר על התפתחות תינוקות לפי חודשים, חשוב לזכור שכל תינוק שונה מאחרים וכי כל אחד מתפתח בקצב שלו. שיחה עם אח/ות טיפת חלב או רופא/ה על חששות אלו או אחרים, עשויה להיות הדבר המתאים ביותר להורה חדש. בנוסף לבדיקת התפתחות, חלק בלתי נפרד מהביקור בטיפת חלב עם תינוק בן חודשיים הוא גם החיסון, ולכן כדאי להכין מבעוד מועד גם שאלות הקשורות לחיסון עצמו וגם להתנהלות בימים שלאחריו.

חשוב לבדוק את נושא חלונות השינה גם בתקופה של גיל חודשיים ואף להתחיל להתכונן לביקור הבא בטיפת חלב לקראת הבדיקה של גיל 6 חודשים. מוזמנים גם לקרוא מידע בנושא טורטיקוליס, תופעה נפוצה בגיל זה.

בהצלחה!

ד"ר עדי קליין מנהלת אגף הילדים מרכז רפואי הילל יפה, ויו״ר חיפ״ק (חברה ישראלית לפדיאטריה קלינית).

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. יש לבדוק את ההמלצות והרלוונטיות שלהן לבריאות והתפתחות ילדכם.