איך לבחור כסא בטיחות?

איך לבחור כסא בטיחות?

כסא בטיחות לרכב הוא אחת הרכישות החשובות ביותר שתעשו. בכתבה שלפניכם מדריך קנייה המכיל חמישה סוגים של מושבי בטיחות, בהתאם למשקל ילדכם ולגילו, קל ונוח להשוואה בין דגמים.

כדי להביא את תינוקך מבית החולים, ובכל נסיעה עם התינוק מאותו רגע ואילך, עליך להצטייד במושב בטיחותי לרכב. לכן, אחת הרכישות החשובות ביותר שתבוצע כנראה לפני הלידה, תהיה סלקל או מושב בטיחות לתינוק. החוק הישראלי מחייב לחגור תינוקות וילדים מתחת לגיל 3 בכסא בטיחות. ילדים מעל גיל 3 רשאים לעזוב את כסא הבטיחות ולעבור לשימוש בחגורות הבטיחות של הרכב. עם זאת, מאחר שבתאונות דרכים נפגעים או נהרגים יותר ילדים מבכל סוג אחר של תאונות, אין ספק שהשימוש במושב בטיחות משתלם.

 

לבחירתך חמישה סוגים של מושבי בטיחות, בהתאם למשקל הילד ולגילו. לחיצה על מושב הבטיחות המתאים תאפשר לך לקבל מידע נוסף, ולחיצה על מדריך הקנייה תאפשר לך להשוות בין הדגמים.

יסודות השימוש בכסא הבטיחות

  • במושב בטיחות יש להשתמש תמיד, החל מהנסיעה הראשונה של תינוקך מבית החולים הביתה.
  • עליך לקרוא את הוראות היצרן להרכבת כסא בטיחות ברכב, להקפיד לפעול על פיהן ולשמור אותן לשימוש עתידי. רוב מושבי הבטיחות לרכב מוחזקים באמצעות חגורת הבטיחות האופקית-אלכסונית וקל להרכיב אותם, אך לא כל מושבי הבטיחות מתאימים לכל סוגי המכוניות. לכן, כדאי לבדוק את התאמת המושב לרכב לפני הקניה. חשוב לקרא את מדריך הרכב שלך למידע נוסף על התקנת מושב הבטיחות. אם אין לך ידע או ביטחון בהתקנת כסא בטיחות, כדאי לך לחזור לחנות בה רכשת את הכסא ולבקש מאנשי השירות להתקין אותו למענך. התקנה נכונה היא חיונית, מפני שמושב בטיחות שלא הותקן כהלכה, גרוע כמעט כמו הושבת התינוק ללא מושב בטיחות כלל.
  • אם מותקנות כריות אוויר במושב הקדמי, אין להרכיב בו כסא בטיחות. עליך להושיב את התינוק במושב האחורי. זהו המקום הבטוח ביותר ברכב במקרה של התנגשות חזיתית (סוג התאונה השכיח ביותר).
  • לפני כל נסיעה, חשוב לוודא שכיסא הבטיחות הותקן באופן הדוק מספיק. צריך שהכיסא לא יחליק בקלות מצד לצד או "יברח" ממושב הרכב.
  • עליך לבדוק שאין רצועות ורפידות בלויות. אין כל בעיה במושבי בטיחות משומשים כל עוד הם (תקנים אלה קיימים גם בישראל) במצב טוב ועומדים בתקנים. מושבי בטיחות צריכים לעמוד בתקן הבטיחות האמריקאי FMVSS213 או בתקן האירופי ECE. R44-03 Universal.
  • אם ילדך עתיד לנסוע באופן קבוע בשתי מכוניות או יותר, יהיה קל ובטוח יותר בסופו של דבר לרכוש ולהתקין כסא בטיחות נפרד לכל רכב. לא תהיה רכישה משתלמת מזו למען ילדך.
  • כל הרצועות צריכות להתאים לילד בנוחיות, אבל לא לשפשף. עליך לבדוק ולכוונן בקביעות את רצועות הכיסא של הילד כשהוא גדל. חשוב לוודא שחלקי המתכת אינם באים במגע עם עור הילד. הם עלולים להגיע לטמפרטורות גבוהות מאוד ולגרום לכווייה.
  • אין להשאיר את התינוק כשהוא ישן בבית בסלקל או בכסא בטיחות ללא השגחה - זהו לא מקום אידיאלי לשנת תינוקות בטוחה.

 

סלקל: כסא בטיחות לתינוקות קטנים

  • דגמים מסוימים מיועדים לתינוקות קטנים עד 10 ק"ג (גיל 9 חודשים בערך) ואחרים לתינוקות עד 13 ק"ג (12 -15 חודשים).
  • קל משקל ונישא בקלות, מתאים במיוחד לתינוקות קטנים.
  • פונה לאחור בלבד (פני התינוק נגד כיוון הנסיעה).
  • כולל רתמה עם 3 נקודות עיגון או רתמה עם 5 נקודות עיגון.

מאפייני הסלקל

  • חלק מדגמי הסלקל מגיעים עם בסיס ניתן להפרדה. הבסיס נשאר ברכב, כך שאין צורך להתקין את המושב בכל נסיעה מחדש. לאחר שחגרת את התינוק בסלקל, עליך פשוט לנעול את המושב לתוך הבסיס שלו. יש סוגי סל קל שמשמשים גם ככיסא אוכל או הניתנים להרכבה על טיולון.

  • טווח משקל רחב. סלקל עד 13 ק"ג מאפשר להושיב את התינוק נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה.
  • חריצי הרתמה. סוגי סלקל המצוידים בחריצי רתמה במספר גבהים מאפשרים מרחב לתינוקות גדלים. בסל קל, חריצי הרתמה צריכים להיות תמיד בגובה כתפי התינוק או מתחתיו.
  • ידיות נשיאה. ידיות נשיאה מגיעות במגוון גדול של עיצובים וקלות שימוש. עליך לבדוק בהוראות כיצד לכוונן את הידית בעת נשיאת המושב.
  • ריפוד ורפידות. הסלקל שלך לבטח יתלכלך, לכן, כדאי לך לבחור מושב בטיחות שניתן לנקות בקלות. תמיכות הראש מסייעות מאוד לרוב התינוקות הרכים ולכל הפגים. אם הסלקל לא כולל תמיכות ראש נפרדות, כדאי לקנות תמיכה מרופדת לפני היציאה ללידה בבית החולים.

מושבים דו-כיווניים

  • ניתנים להתקנה נגד כיוון הנסיעה, לתינוקות קטנים, או עם כיוון הנסיעה, לפעוטות.

  • לא מתאימים לתינוקות שזה עתה נולדו (לתשומת לבך: בשימוש במושב בטיחות דו-כיווני לתינוק קטן, מוטב לבחור ברתמה בעלת 5 נקודות עיגון).
  • תופסים יותר מקום ממושב בטיחות רגיל לתינוק, אבל יכולים לשמש לתקופה ארוכה יותר. 

עד שהתינוק מגיע ל- 9 ק"ג או ל- 13 ק"ג (בהתאם לדגם) צריך להרכיב את המושב כנגד כיוון הנסיעה. כאשר התינוק יכול לשבת ללא עזרה, ניתן להרכיבו עם כיוון הנסיעה. במושבים דו-כיווניים אפשר להשתמש בכיוון הנסיעה עד שהתינוק מגיע ל- 18 ק"ג, כאשר בחלק מהדגמים אפשר להשתמש עד למשקל 25 ק"ג. כשהתינוק גדול דיו כדי להסתובב, יש לבצע את ההתאמות הבאות בכיסא:

  • היכן שניתן לכוונן את מיקום הרצועות, יש להעביר את רצועות הכתפיים אל החריצים שמעל לכתפיים (אלה הם בדרך כלל החריצים הגבוהים ביותר, אבל כדאי לבדוק את ההוראות ליתר ביטחון).

  • עליך להעביר את הכיסא למצב זקוף.

  • כעת, עליך להעביר את חגורת הבטיחות דרך המקום המיועד להרכבת הכיסא כשהוא פונה קדימה. 

ברוב מושבי הבטיחות הדו-כיווניים משתמשים ברתמה עם 5 נקודות עיגון ועם חמש רצועות- אחת לכל כתף, אחת לכל ירך, ואחת בין הרגליים, כשהן נפגשות בדרך כלל על הבטן.

מאפיינים של מושבי בטיחות דו כיווניים

  • רצועות מתכווננות - יש מושבי בטיחות דו כיווניים הכוללים שתי אפשרויות או יותר להרכבת הרצועות על מנת שניתן יהיה לכוונן אותן לילד לאורך גדילתו.

  • טווח משקל רחב - אותו המושב יכול לשמש מהלידה ועד לגיל ארבע לערך, מכיוון שרוב המושבים הדו כיווניים מתוכננים לתינוקות ולפעוטות עד 18 ק"ג.

מושבי בטיחות הפונים קדימה

  • לא ניתנים להרכבה נגד כיוון הנסיעה.
  • מיועדים אך ורק לתינוקות מעל 9 ק"ג (כ- 9 חודשים), שיכולים לשבת בעצמם ללא עזרה.
  • יכולים לשמש פעוטות וילדים עד 18 ק"ג (גיל 4 לערך). דגמים מסוימים יכולים לשמש עד 25 ק"ג (גיל 6). רוב המושבים המותקנים בכיוון הנסיעה משתמשים בחגורת הבטיחות של הרכב כדי לחגור את הילד, אבל אחרים כוללים רתמה מובנית הנחגרת במשיכה אחת.

 

בוסטרים עם משענת גבוהה

  • לא ניתנים להרכבה נגד כיוון הנסיעה.
  • יכולים לשמש ככסא בטיחות לפעוטות ולילדי גן שיכולים לשבת בעצמם ללא עזרה, מ-9 ק"ג עד 15 ק"ג. הסרת משענת הגב הופכת את מושב הרכב לבוסטר לילדים גדולים יותר, מ-15 ק"ג עד 36 ק"ג (גיל 11).
  • בשימוש בבוסטרים, נעזרים בחגורת הבטיחות של הרכב כדי לחגור את הילד.

בוסטרים

מיועדים למשקל 15 ק"ג עד 26 ק"ג. בשימוש בבוסטרים נעזרים בחגורת הבטיחות של הרכב, כדי לחבר את הכיסא למקום ולחגור את הילד.

 

בנוסף אולי תאהבו את: