A225_2

לחץ במהלך הריון: איך להפיג לחץ במהלך ההריון

ודאי שמעתן שככל המתקרב תאריך הלידה המשוער, הרחם מתכווץ מדי פעם בזמן הגדילה, נמתח ו”מתאמן” לקראת רגע הלידה. צירי תרגול אלה נקראים צירי ברקסטון-היקס והם תופעה נורמלית לחלוטין.

עם זאת, כ-10% מהנשים בהריון חוות צירי לידה מוקדמים. בניגוד לצירי ברקסטון-היקס, צירי לידה מוקדמים הם הדבר האמיתי. הם מציינים את תחילת הלידה לפני שהעובר מוכן לצאת.

איך אפשר לדעת אם מדובר בצירי ברקסטון-היקס או צירי לידה מוקדמים? ההבדלים הם בדרך כלל בתדירות, בעוצמה ובמשך הזמן. אלה הסימנים אליהם צריך לשים לב:

צירי ברקסטון-היקס

מתחילים להרגיש בצירי ברקסטון-היקס בטרימסטר השלישי. הם עשויים להרגיש כמו התהדקות כללית של הרחם, כאילו הוא מתעגל לצורת כדור, והם עשויים להרגיש גם כאילו העובר עושה סלטה. הצירים בדרך כלל אינם כואבים וכמעט תמיד מפסיקים אחרי שעה בערך. אף על פי שכל הנשים חוות צירי ברקסטון-היקס, לא כולן מרגישות אותם, בעיקר בילד הראשון. אז אין צורך להיבהל אם מעולם לא הרגשת אותם.

תסמיני צירים מוקדמים

צירי לידה מוקדמים יכולים להתרחש בכל עת בין שבוע 20 לשבוע 37 של ההריון. הם אינם מפסיקים והם עשויים להופיע בתדירות הולכת וגדלה, באופן יותר ויותר סדיר ולהרגיש פחות ופחות נוחים.

תסמיני צירים מוקדמים שצריך לשים לב אליהם:

  • התכווצויות דמויות מחזור מעל לעצם החיק
  • לחץ או תחושת כאב באגן, בירכיים או במפשעה
  • כאב עמום בגב התחתון או לחץ בגב
  • התכווצויות במעיים או שלשול
  • הפרשה מוגברת מהנרתיק
  • הפרשות מהנרתיק של נוזל מימי בגון ורדרד או חום או של דם

אם אתן חוות אחד מהתסמינים האלה או יותר מארבעה צירים בשעה, התקשרו מיד לרופא/ה. הרופא/ה ת/יבקש שתגיעו לבדיקה או שתתזמנו את הצירים. תוכלו להרגיש את הצירים (את התהדקות הרחם והרפייתו) על ידי הנחת קצות האצבעות בעדינות על הבטן.

הפסקת צירי לידה מוקדמים

אם מתחילים צירי לידה מוקדמים, הרופא/ה יציע או תציעה דרכים להפסיק אותם, כגון מנוחה במיטה ושתיית מים מרובה.

אם הצירים ממשיכים, כנראה שיהיה עליכן להתאשפז בבית החולים על מנת לבדוק ולעקוב מקרוב אחר מצבכן.

מניעת צירי לידה מוקדמים

קיימים גם אמצעי זהירות שאפשר לנקוט כדי לעזור למנוע צירי לידה מוקדמים מלכתחילה.

  • שתיית כוס מיץ או מים אחת לכמה שעות כדי למנוע התייבשות, אשר עלולה „להרגיז” את הרחם.
  • אכילת מזונות בריאים והוספת 11-16 קילוגרמים למשקל במהלך ההריון
  • לנגב תמיד מקדימה לאחור לאחר מתן שתן או יציאה כדי למנוע דלקת בדרכי השתן.
  • ישיבה ברגליים מורמות מדי שעה והימנעות מהרמת חפצים כבדים.
  • להפסיק פעילות גופנית ולנוח אם אתן מרגישות צירים שאינם מפסיקים תוך זמן קצר.
  • נסו להפחית את רמת הלחץ בחייכן.

אפשרות הופעתם של צירי לידה מוקדמים מפחידה, אך מרבית הנשים חוות רק צירי ברקסטון-היקס.

טפלו בעצמכן היטב והקפידו ליצור קשר עם הרופא/ה במקרה של התפתחות חריגה.

בנוסף אולי תאהבו את: