תזונה נכונה- מה אסור לאכול בהנקה ומה דווקא רצוי...

האוצר הפעוט נולד ואת כל כך אחרי... אחרי הלידה, אחרי המתח, עכשיו זה את והאוצר שלך, יחד. הזמן הזה, שלכם, מקבל משמעות נוספת, כשאת בוחרת בהנקה. בזמן ההנקה את ותינוקך קרובים מתמיד. שניכם נהנים מרגעים של מגע צמוד וחום גוף, והתינוק מקבל ממך את המזון לו הוא זקוק כל כך. באופן טבעי, כשאת בוחרת תזונה בהנקה, חלב האם שאת מייצרת מושפע, בין היתר, ממה שאת בוחרת לאכול. אם כך, מה לאכול בהנקה? האם יש דברים שאסור לאכול בהנקה? האם יש תפריט הנקה מאוזן עבורך ועבור תינוקך?

מה לאכול בהנקה?

בתקופת ההנקה את כנראה מרגישה רעבה במיוחד ונדמה כאילו תחושת שובע היא זיכרון רחוק... תשמחי לשמוע שהרעב העוצמתי הוא נורמלי לחלוטין במשך תקופה זו, והוא לא ימשך לנצח – בשלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה הרעב חזק ביותר, אך הוא פוחת אחריהם. הסיבה לכך היא הימצאות הורמון בשם פרולקטין בגופך, שרמתו בגוף יורדת לאחר שלושה חודשים מהלידה. הורמון זה הכרחי לייצור החלב, והוא גורם לתחושת הרעב הגדולה.

הרעב... כמה לאכול בזמן ההנקה? מהי תזונה בהנקה שתתאים לי?

את לא צריכה להילחם ברעב- זו בעצם דרכו של הגוף שלך להגיד לך שחשוב לאכול מספיק על מנת להעביר לתינוק שלך מה שהוא צריך. תזונה בהנקה של פחות מ-1,500 קלוריות עלולה להוביל לפגיעה בייצור החלב. לכן, חשוב לא לוותר על ארוחות ולהקפיד על תפריט הנקה בריא ומאוזן המכיל מאכלים מכל קבוצות המזון – כמו בכל שלב בחיים.

מהי תזונה נכונה בהנקה? תזונה שנותנת לשניכם את המזון שאתם צריכים. כשאת מתכננת מה לאכול בהנקה השתדלתי לאכול ארוחות בוקר, צהריים וערב מסודרות בכל יום, ובין ארוחה לארוחה אכלי נשנושים בריאים וטעימים, כמו פירות, ירקות, מרק, דגני בוקר או כריך מפנק. בנוסף לתפריט תזונה בהנקה, חשוב שלא תשכחי לשתות הרבה מים במשך כל שעות היום (והלילה, בשעות בהן התינוק משאיר אותך ערה).

תפריט הנקה- האם יש כללים לבניית תפריט תזונה בהנקה?

אינך צריכה לשנות את התפריט שלך בגלל ההנקה. כל עוד את מקפידה על תזונה בהנקה מאוזנת ובריאה, הגוף שלך ייצר חלב מזין לתינוק.

עם זאת, תפריט הנקה שאינו בנוי נכון כולל לפעמים סוגי אוכל שעלולים לגרום לתינוקות מסוימים חוסר נוחות או גזים. לדוגמא, מוצרי חלב, עגבניות, בוטנים ושוקולד יכולים לגרום לחלק מהתינוקות אי שקט. אולי תבחרי להימנע ממשקאות המכילים קפאין, כמו קפה בהנקה, קולה או תה העלולים להחזיק את התינוק לא שקט. במקרים מסוימים, תבלינים כמו מרווה, נענע או פטרוזיליה עלולים להפחית את כמות החלב שהגוף שלך מייצר.

חשוב להבהיר כי תזונה נכונה בהנקה אינה סיבה שתמנעי מראש מלאכול ולשתות מה שאת אוהבת. זכרי, כל תינוק מגיב באופן שונה למזון, וכדאי לבחון מהם המאכלים שגורמים אי נוחות לתינוק שלך, במידה ואלו קיימים.

אז מהו תפריט הנקה המושלם עבורך?

תוכלי לאתר סוגי מזון או משקאות שגורמים לתינוק אי שקט בעזרת "מבחן 48 השעות" – במידה והתינוק מראה סימני אי נוחות, הימנעי במשך 48 שעות מלאכול סוג מזון מסוים מאלו שאכלת במשך היום. במידה ויש שיפור בהתנהגות התינוק, ייתכן שזהו סוג מזון שכדאי להימנע ממנו במהלך בניית תפריט הנקה.

עם הזמן בו תבלי עם התינוק החדש (ויהיה לכם עוד זמן רב ביחד ואינספור רגעים משותפים...), תלמדי להכיר אותו יותר, תוכלי להתאים תזונה בהנקה לפי הצרכים שלך ושלו, ותדעי מה אסור לאכול בהנקה. היי קשובה לו ושימי לב לשינויים בהתנהגותו. יחד עם זאת, במידה ותינוקך מתנהג בצורה חריגה גם לאחר התערבות מצידך, התייעצי עם אחות טיפת חלב או עם רופא\ת הילדים שלך.