בסביבות גיל שישה חודשים, התינוק כבר מתיישב או לומד להתיישב והגב שלו מתחיל להתיישר. מדובר בנקודת מבט חדשה ומהנה עבור התינוק, שלומד לשחק בדרכים משוכללות יותר. התינוק מכניס הכל לפה. –זו הדרך שבה הוא חוקר.

לקראת הבדיקה בגיל שישה חודשים, התינוק יקבל חיסונים רבים במהלך הביקור בטיפת חלב. אזור הירך של התינוק (או כל אזור אחר שבו יקבל את החיסונים) עלול להיות אדום מהרגיל, והחום שלו עלול לעלות מעט בעקבות החיסון. תגובות אלה מראות שהתינוק שלך מפתח עמידות גבוהה בפני מחלות קשות מסוימות. חשוב להביא לביקור את פנקס החיסונים של התינוק.

טיפ! כדי להקל את הכאב של החיסונים, אפשר לתת לתינוק פרצטמול לתינוקות (אקמולי). ניתן לבקש מהרופא/ה לספק לך דוגמיות של משכך כאבים זה. אם ברשותך תרופה זו בבית, כדאי להביא את הבקבוק כדי שהמטפל יוכל להראות לך מה המינון הנכון לגילו ולמשקלו של התינוק.

במהלך הביקור של גיל שישה חודשים, כנראה יבוצעו הפעולות הבאות

  • מדידת המשקל ואורך התינוק. לחצו כאן כדי לעיין בטבלת הגדילה. .* מתן החיסונים הדרושים לתינוק (כנראה הפטיטיס B, פוליו, חיסון משולש [דיפתריה, טטנוס ושעלת] והמופילוס B).

  • קבלת מידע על ההתפתחות, על המזג ועל ההתנהגות של התינוק.

  • עזרה בחינוך התינוק לדפוסי שינה טובים.

  • שיחה על ענייני בטיחות מאחר שהתינוק מתפתח באופן משמעותי בשלב זה ובקרוב יתחיל גם לנוע.

פרטים שכדאי לספר לרופא/ה

  • האם התינוק ביקר במרפאה כלשהי מאז הביקור האחרון? אם כן, מאיזו סיבה? מה התגלה באותו ביקור, האם ניתנו תרופות או טיפולים כלשהם?

  • האם כבר צמחו לתינוק שיניים? השיניים צומחות בשלב זה אצל חלק מהתינוקות, אך לא אצל מרביתם. בכל מקרה, אין סיבה לדאגה.

  • אילו קולות משמיע התינוק "בה", "דה" או "מה"?

  • האם התינוק "מדבר"? איך נשמע התינוק כשהוא מפטפט, צוחק, צווח, מחקה אחרים או "משתעל"? האם הוא עוקב אחר התנועות שלך או מנסה לחקות את הדיבור שלך?

  • איך התינוק משחק עם חפצים? האם הוא מכניס חפצים לפה, מפיל או זורק אותם? האם הוא מעביר דברים מיד ליד?

  • אילו פעולות יכול התינוק לבצע בעזרת הידיים? האם הוא מנסה להגיע לדברים, לתפוס חפצים קטנים?

  • האם התינוק מצליח לשבת עם תמיכה או בכוחות עצמו? האם הוא יכול להתהפך לשני הכיוונים?

  • האם התינוק יכול לשאת משקל על רגליו כשמחזיקים אותו בתנוחת עמידה?

  • כאשר אחד ההורים נכנס לחדר, האם הוא מסובב את ראשו לכיוון, אפילו בלי שמדברים אליו?

  • האם התינוק חלה בשלב כלשהו? כדאי למסור כמה שיותר פרטים.

דברו על זה

ייתכן שהתינוק כבר יכול, או בקרוב יוכל, להתחיל לאכול מזון מוצק. חשוב לספר לרופא/ה על אלרגיות למזון, אסתמה או אקזמה הקיימות בהיסטוריה המשפחתית. חשוב לוודא שיודעים כיצד לנהוג במקרים כאלה.* כדאי לספר לרופא/ה אם יש לתינוק בעיות שינה כלשהן. ניתן לקבל עזרה בתחום מהרופא/ה.

  • אם מישהו מבני הבית או המשפחה חלה בשחפת או בכל מחלה מידבקת קשה אחרת, יש להביא את התינוק לבדיקת רופא/ה על בסיס קבוע כדי לוודא שהתינוק לא נדבק במחלה. יש לשתף את הרופא/ה במקרה כזה בהקדם האפשרי.

  • חשוב להזכיר לרופא/ה כל עניין מיוחד שזוהה בעת הלידה. ייתכן שיהיה צורך לבצע בדיקה נוספת, למשל, בדיקת שמיעה או בדיקת דם. יש להביא לרופא/ה את מכתב השחרור לאחר הלידה, אם זה עדיין לא נעשה.

  • האם התינוק זקוק לתוספי פלואוריד? זה תלוי באספקת המים המקומית.

  • חשוב לספר לרופא/ה אם חוששים להניח לתינוק לשחק על הרצפה או בתוך הלול, או במקרה שלא יודעים איך לשחק עם התינוק.

  • ניתן לשאול לגבי מידע על משחקים, קבוצות משחק, הדרכות הורים או משאבים קהילתיים אחרים.

לא להתבייש לדבר!

ישנם עניינים חשובים נוספים שיש להפנות אליהם את תשומת לב הרופא/ה. יש לספר לרופא/ה אם התינוק

  • נוהג להשתמש ביד אחת בלבד, מעדיף רגל מסוימת או נראה נוטה לצד אחד כאשר הוא יושב או מתנועע.

  • מתנועע בצורה שמעוררת דאגה או חשש. אם זאת, יש לזכור שקישות הרגליים וכפות הרגליים עדיין תקין בגיל זה.

  • אינו מסתובב כאשר הוא שומע קולות או אם נראה שהוא לא שומע כל כך טוב.

  • אינו רואה היטב או שעיניו פוזלות.

  • אינו משמיע קולות או משמיע פחות קולות מאשר בעבר.

  • נראה חיוור.

  • אינו מתהפך.

  • אינו מתעניין בצעצועים או בחפצים.

  • משתנק מאוכל, תמיד נחנק מנוזלים בכוס או אינו יכול להחזיק את המזון בפה.

יש לזכור שכל התינוקות שונים זה מזה ומתפתחים בקצב שלהם. זו הזדמנות טובה לדבר עם הרופא/ה על כל החששות שלך ולוודא שהילד נמצא במסלול ההתפתחותי הנכון.