מאחר ובימים אלו, כולנו מבלים זמן רב בבית עם הילדים, חשוב למצוא דרכים יצירתיות כדי להפיק את המירב מהזמן שלנו יחד. אחת הדרכים היא בישול עם הילדים.

זה מלכלך את הבית והבגדים, אתכם ואת הילדים ויחד עם זאת, זה הכי כיף בעולם ויש גם תוצרים טעימים – בישול עם ילדים, פעילות נהדרת לילדים בבית ולכל המשפחה.

בישול עם ילדים, יכול להיות מהנה וחיוני לכל הצדדים, מבחינה מוטורית, התפתחותית, לימוד על תזונה נכונה ועוד. אם נשים לרגע בצד למה לא, יש הרבה יתרונות לבישול עם ילדים, פעוטות ואפילו תינוקות. לפניכם כל הסיבות למה כן וגם מתכונים קלים לילדים, שיכולים לספק לכם זמן איכות משפחתי, גם במצבים שגורמים לנו להיות זמן ממושך בבית.

שיפור המוטוריקה העדינה

ערבוב המרכיבים, גלגול הבצק ושימוש בחותכני עוגיות – בישול עם ילדים מאפשר לכם לעזור להם לחזק ולשפר את כישורי המוטוריקה שלהם, בדיוק כמו שקורה בזמן שהם כותבים, צובעים או גוזרים.

שימוש בחמשת החושים

בישול עם ילדים יאפשר להם להשתמש בחמשת החושים. תוכלו גם לעזור להם לחקור את המרכיבים ואת אופן ההכנה, בעזרת כל אחד מהחושים: החל מחוש המישוש: לישת בצק, חוש הראייה – בבחירת הירקות והפירות הכי טריים ואיכותיים, חוש השמיעה – כשהטיימר מצלצל, חוש הריח – כשהעוגה יוצאת מהתנור וחוש הטעם – בתיאבון!

פיתוח כישורי שפה והרחבת אוצר המילים

במהלך בישול עם הילדים אתם משוחחים על מרכיבים חדשים ומתייחסים לפעילויות מגוונות שכולל הבישול. הילדים צריכים גם לעקוב אחר ההוראות שלכם או של המתכון, להבין מה צריך לעשות וליישם בפועל. נסו לשוחח עם הילדים כמה שיותר על כל שלב, גם עם הפעוטות. בקשו מהקטנטנים לחזור על שמות הירקות, הפירות וכל המרכיבים. מהגדולים יותר בקשו לעשות זאת בשפה האנגלית.

בישול הוא למעשה פעילות יצירה שמשפרת את היכולות המתמטיות

בישול על בסיס מתכון, דורש דיוק ומדידה, דבר אותו ניתן לעשות באמצעות כפות וכפיות ייעודיות, כוסות ועוד. בצורה זו, תוכלו להשתמש בפעולות חשבון, כולל תרגילים מורכבים לגדולים יותר, בכל שלב בבישול עם ילדים או באפייה.

בישול עם ילדים - גם ללימודי מדעים!

בישול, במיוחד אפייה, כוללים גם שילוב טכניקות שמשמשות את המדע. בצורה כזו תוכלו ללמד את הילדים מה קורה שמערבבים שני רכיבים, מה קורה בחום או בקור, ומה המשמעות של טעות במדידות.

בישול ללמידת כישורי חיים

בישול מתכונים לילדים , דורש עצמאות, בגרות ובשלות מסוימת. ילד שלומד מגיל מוקדם לאפות עם ההורים עוגיות, להכין את הכריך לבד או לפרגן לאבא או אמא בכוס קפה (רק במידה והוא גדול מספיק לעסוק במים חמים), יקבל בסיס טוב לביצוע פעילויות נוספות. הדבר יאפשר להם להיות עצמאיים ואחראיים יותר, בהתאם לגילם.

לבשל עם הילדים כחלק מאורח החיים המשפחתי

ארוחה משפחתית יכולה להתחיל בהכנה משותפת, ולסיים כשכולכם שוטפים את הכלים. אפשר גם להכין חוברת מתכונים משפחתית, בו אתם משלבים את ההיסטוריה המשפחתית ואת היצירתיות וכשרון הבישול והאפייה, של כל אחד מבני המשפחה. בצורה זו תוכלו גם לנהל אורח חיים בריא ונכון. והכי חשוב, גם אם הבישול הוא מבחינתכם פעילות יצירה, או דרך מהנה לבלות כל המשפחה יחד, ולייצר מאכלים טעימים, חשוב מאוד לשמור על הבטיחות.

זוהי גם ההזדמנות שלכם ללמד את הילדים על החשיבות של שמירה על בטיחות בזמן הבישול. הסבירו להם כיצד אנו משתמשים בכלי מטבח בבטחה, מה נחשב למסוכן יותר ומה פחות, אילו אביזרים יש לכם להגנה מפני חום או כוויות ועוד. כשאתם מבשלים יחד, הקפידו להיות כל רגע נתון באזור, להסתכל על הילדים ולזכור גם להניח את הידיות של הסירים והמחבתות לכיוון פנים הכיריים, כדי למנוע מצב של התהפכות וכוויות.

ונעבור למתכונים: פעילות כדורי שוקולד לילדים

לפניכם שני סוגי מתכונים לילדים – המושחת והבריא, לבחירתכם ואפשר גם לשלב.

פעילות כדורי שוקולד 'של פעם' לילדים

מי לא זוכר את טעמם של כדורי השוקולד הקטנים המצופים קוקוס, אותם טעמנו בגן, בבית או באירועי ימי ההולדת? אם תבחרו מרכיבים טובים (כדוגמת שוקולד מריר מעל 86% או סוכר קוקוס), תוכלו ליהנות מכדורי שוקולד– מושחתים ואיכותיים.

מרכיבים

250 גרם ביסקוויטים כדוגמת פתי בר

1 כוס קוקוס

¼ כוס קקאו

100 גרם חמאה או 390 גרם חלב מרוכז

לציפוי – קוקוס, סוכריות קטנות צבעוניות, סוכריות קטנות משוקולד, שביב בוטנים ואגוזים.

הוראות הכנה

הכניסו את הביסקוויטים לקערה ורסקו או טחנו אותם עם מזלג או באמצעות מעבד מזון (אפשר גם ידני).

הוסיפו את אבקת הקקאו, הקוקוס והחמאה (מומסת) או את החלב המרוכז.

ערבבו היטב וגלגלו את התערובת לכדורים, באמצעות הידיים או בעזרת שימוש בכפית.

פזרו את המעטפת לבחירתכם, אחסנו בכלי אטום והכינסו למקרר לכמה שעות לפחות.

פעילות כדורי שוקולד לילדים – הגרסה הבריאה

מרכיבים

כוס וחצי – שתי כוסות של קשיו, שיבולת שועל, שקדים או בוטנים – טחונים או מרוסקים

6-8 תמרים - וחשוב שיהיו טריים ואיכותיים (עדיף מג'הול)

3כפות סילאן, רוטב מייפל טבעי, דבש, ממרח אגוזים או בוטנים

3 כפות קקאו אורגני

אפשר להוסיף גם קצת טחינה, למי שאוהב את הטעם.

אופן ההכנה

ערבבו היטב את כל המרכיבים באופן ידני או במעבד מזון (אפשר גם ידני). במידה והמרקם אינו מוצק דיו, אפשר להוסיף 2 תמרים או כמה ביסקוויטים מרוסקים/טחונים נוספים. ערבבו היטב וגלגלו את התערובת לכדורים, באמצעות הידיים או בעזרת שימוש בכפית.

פזרו את המעטפת לבחירתכם, אחסנו בכלי אטום והכינסו למקרר לכמה שעות לפחות.

שימו לב - במידה ואתם מקיימים פעילות יצירה מסוג בישול לפעוטות או תינוקות, ומאפשרים להם לחוש את המרקם וליהנות מהטעמים, הקפידו להציע מזונות בהתאם לגיל הילד ועל פי המלצות משרד הבריאות. אם הקטן או הקטנה שלכם מתחילים כעת את שלב המוצקים, קיבלו מאיתנו את המדריך השלם להתחלת טעימות לתינוק.

בתאבון!