יש נשים ברות מזל, שלגביהן הלידה היא לא אתגר כל כך גדול. לאחרות, לידה עלולה להיות חוויה מכאיבה, —, אבל זו אינה גזירת גורל. ישנן שיטות רבות לעזור לעצמך להרגיש יותר בנוח במהלך הלידה. את יכולה ללמוד ולהתאמן על שיטות טבעיות להקלה על כאב לפני הלידה, ואת יכולה לנסות שיטות נוספות ככל שהלידה שלך מתקדמת. יש גם אפשרות לקבל תרופות ולבקש הליכים רפואיים, במידת הצורך.

כדאי שתשקלי את היתרונות מול הסיכונים של כל שיטה, לפני שתחליטי איזו שיטה או צירוף של שיטות את בוחרת ליום הגדול. אלה האפשרויות הנתונות לבחירתך:

הקלה על כאב ללא תרופות

  • שיטות הירגעות מורות בקורסים להכנה ללידה, אחיות ונשים שהשתמשו בשיטה זו ממליצות עליה כעל השיטה הטובה ביותר מבין השיטות הלא פולשניות להפחתת מתח שרירים וכאב בלידה. הרגעה גופנית מתקדמת–: עשי "טיול" הפגת מתחים בגופך–; זו שיטה שאת יכולה ללמוד ולהתאמן עליה לפני הלידה, כך שיהיה לך נוח להשתמש בה בלידה.

  • עיסוי או מסאז בהריון בקשי מבן זוגך לעסות את זרועותייך, רגלייך או גבך במהלך הלידה על מנת לעזור לך להירגע ולהפחית את המתח והכאב.

  • נדנוד שבי זמן רב ככל האפשר במשך הלידה בכיסא נדנדה, והתנדנדי בעדינות בזמן שאת נושמת ומנסה להירגע.

  • הליכה : הליכה, אפילו רק הליכה מסביב המיטה שלך, תוכל לעזור לך להפחית את אי הנוחות וכן תקדם את הצירים שלך כך שיהיו חזקים וסדירים יותר.

  • שינוי תנוחה אל תישארי באותה התנוחה למשך יותר משעה, ואל תשכבי על הגב. נסי לשבת במיטתך או בכיסא, לשכב על צדך, לכרוע או להתנדנד על כדור לידה, או להישען על משענת של כיסא או על מיטת הלידה שלך.

  • הידרותרפיה נסי לשבת במקלחת כשהמים זורמים על גבך, או לשכב בתוך ג'קוזי. לא בכל מרכזי הלידה ובתי החולים יש אמבט או מקלחת בחדר היולדת, כך שאם את רוצה להשתמש בשיטה זו להרגעה במהלך הלידה, כדאי שתירשמי ללידה מראש במקום שיש בו את האפשרות לכך.

  • שימוש בקור וחום את יכולה להניח תחבושת חמה או שקית קרח מאחורי גבך כדי להפחית את מתח השרירים, לשפר את זרימת הדם ולהפחית את הכאב.

  • נשימה קצובה דפוסים מסוימים של נשימה יכולים לעזור לך להירגע ולמקד את תשומת לבך על משהו אחר פרט לכאב במהלך ציר. יש שלוש שיטות נשימה (נשימה איטית, משתנה ובדפוס מסוים) שבהן נעשה שימוש עם התקדמות הלידה.

  • מוסיקה הכיני כמה שירים מרגיעים מהחביבים עלייך בטלפון הנייד שלך, באייפוד או במחשב הנייד שלך. אל תשכחי להביא אתך אוזניות.

רבות מהשיטות הללו נלמדות בשיעורי לאמאז או בקורסי הכנה ללידה.

תרופות והרדמה

  • תרופות להרגעה את יכולה לקבל זריקת הרגעה כדי להירגע אם את מרגישה מתוחה, אולם ייתכן שתהיי מנומנמת לאחר הזריקה. ניתן להשתמש בזריקות הרגעה במהלך כל שלב בלידה. לפעמים, די בחומר הרגעה בשילוב עם שיטה לא רפואית מאלה הרשומות לעיל, כדי לעבור את הצירים.

  • אפידורל לשיכוך כאבים זריקת אפידורל — היא הזרקת תרופה לתוך עמוד השדרה—, והיא מבטלת את התחושות בזמן הצירים. חומר הזריקה מתחיל להשפיע בתוך 30 דקות. אמנם, זריקת אפידורל יכולה לשכך כמעט לחלוטין את הכאב למרבית היולדות, אבל היא כרוכה בסיכונים; אם הזריקה ניתנת מוקדם מדי, לפני שנכנסת ללידה פעילה, זריקת האפידורל עלולה להאט או לעצור את הלידה, ותזדקקי לאמצעים אחרים כדי לקדם את הלידה.

זריקת אפידורל עלולה לגרום לירידה בלחץ הדם שלך, והיא מגבירה את הסיכוי שהרופא או האחות המיילדת יצטרכו להשתמש במלקחיים בלידה, בגלל התרפות שרירי הבטן ויכולתך המוגבלת לדחוף. יכולתך המוגבלת לדחוף והתרפות שרירי הבטן עלולים לגרום לכך שבסופו של דבר תזדקקי לניתוח קיסרי, אם התקדמות הלידה נפסקת.

זריקת אפידורל עלולה גם להעלות את חום גופה של היולדת, ויהיה צורך להפריד אותה מהתינוק לאחר הלידה, עד שתישלל האפשרות שהאם לקתה בזיהום. כדאי לשוחח על היתרונות והחסרונות עם הרופא/ה שלך לפני שהלידה מתחילה.

קשה לדעת מראש באילו מהשיטות הלא רפואיות או התרופות לשיכוך כאבים תרצי להשתמש בלידה. מרגע שהתחילה הלידה, את יכולה לקבל החלטות תוך כדי התהליך, בהתאם לעצמת ואורך הלידה. מה שחשוב כעת הוא שתכיני את שיעורי הבית שלך לקראת הלידה. בררי כל מה שאת יכולה לברר על הברירות העומדות לרשותך, דברי עם הרופא/ה שלך וסמכי על עצמך שביכולתך לקבל את ההחלטות הנכונות.

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הנשים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.